نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مصونیت در برابر سویه های کروناویروس دیگر همانند سرماخوردگی ممکن است اثر کووید-19 شدید را خنثی کند

به گزارش سیناپرس، افرادی که پاسخ ایمنی قوی‌تری به ویروس‌های کرونا دارند که باعث علائم سرماخوردگی معمولی می‌شوند، ممکن است بهتر در برابر کووید-19 محافظت شوند، و این امیدها را افزایش می‌دهد که می‌توان به واکسن پان کروناویروس دست یافت.

ریکاردو داسیلوا آنتونز در موسسه ایمونولوژی لاجولا در کالیفرنیا و همکارانش نمونه‌های خونی را که از 32 نفر بین سال‌های 2016 تا 2019 جمع‌آوری شده بود، قبل از ظهور کووید-19 تجزیه و تحلیل کردند.

نمونه های متعددی از هر فرد طی شش ماه تا سه سال گرفته شد. این تیم می‌خواست ببیند که سلول‌های ایمنی در این نمونه‌ها چگونه به چهار ویروس کرونا که علائمی شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کنند و همچنین سویه اصلی SARS-CoV-2 که در اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین ظاهر شد، پاسخ دادند.

در کلاس کروناویروس، هفت گونه شناخته شده است که انسان را آلوده می کند. از این میان، چهار ویروس باعث ایجاد علائمی شبیه سرماخوردگی می شوند. SARS-CoV نیز وجود دارد که باعث سندرم حاد تنفسی (SARS) می شود. MERS-CoV، که باعث سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) می شود و SARS-CoV-2، علت همه گیری در حال حاضر است.

داسیلوا آنتونز می گوید استفاده از نمونه های گرفته شده قبل از همه گیری مهم است. این بدان معناست که وقتی به نتایج خود نگاه می کنیم، می دانیم که آنها ناشی از حافظه ایمنی از قبل موجود هستند و توسط پاسخ های ایمنی افراد به SARS-CoV-2 آلوده نشده اند.

داسیلوا آنتونز می‌گوید SARS-CoV-2 توالی‌های ژنتیکی مشابهی با چهار کروناویروس معمولی شبیه سرماخوردگی دارد. مطالعات قبلی همچنین نشان می‌دهد که پاسخ‌های قوی‌تر سلول T ناشی از کروناویروس‌های قبلی ممکن است در برابر SARS-CoV-2 محافظت کند.

در جدیدترین مطالعه، محققان خون شرکت‌کنندگان را با پپتیدها – رشته‌هایی از اسیدهای آمینه – از ویروس‌های مختلف مشابه سرماخوردگی ترکیب کردند. پاسخ های ایمنی معمولاً با شناسایی پپتیدهای یک ویروس توسط بدن ایجاد می شود. در مرحله بعد، آن ها پاسخ سلول های T و آنتی بادی را در خون هنگام قرار گرفتن در معرض این ویروس ها اندازه گیری کردند.

با نگاهی به نمونه‌های متعدد از هر شرکت‌کننده، محققان دریافتند که پاسخ‌های سلول T و آنتی‌بادی برای هر چهار کروناویروس مشابه سرماخوردگی رایج، متداوم هستند.

با نگاه کردن به سلول‌های T، که برخی از آن‌ها بیشتر با عفونت‌های اخیر فعال می‌شوند، مشخص کردند که این پاسخ‌های ایمنی به دلیل عفونت‌های مجدد منظم نیست. در عوض، این پاسخ ایمنی ممکن است نسبتاً پایدار باشد.

داسیلوا آنتونز حدس می‌زند که اگر این کروناویروس‌های سرماخوردگی معمولی واکنش‌های ایمنی مشابهی ایجاد کنند، ممکن است یک حافظه ایمنی پایدار ایجاد نمایند.

در بخش دوم آزمایش، محققان خون شرکت‌کنندگان را با SARS-CoV-2 ترکیب کردند. آن‌ها دریافتند افرادی که قوی‌ترین پاسخ ایمنی سلول‌های T را به کروناویروس‌های شبه سرماخوردگی داشتند، قوی‌ترین پاسخ را نیز به SARS-CoV-2 داشتند. اما همین موارد برای سطوح آنتی بادی یافت نشد.

داسیلوا آنتونز می‌گوید، اما شرکت‌کنندگانی که پاسخ‌های قوی‌تری در برابر کروناویروس‌های مشابه سرماخوردگی داشتند، لزوماً کمتر احتمال ابتلا به کووید-19 شدید را نداشتند. او می‌گوید: ارتباط بین پاسخ سرماخوردگی شایع و پاسخ SARS-CoV-2 هنوز مشخص نیست. با فرض اینکه اکثر مردم در طول زندگی خود در معرض ویروس‌های مشابه سرماخوردگی قرار گرفته‌اند، مشخص نیست که چرا برخی هنوز به شدت به کووید-19 مبتلا می‌شوند.

داسیلوا آنتونز می‌گوید، در مجموع، یافته‌های مشابهی در مورد انواع جدیدتر SARS-CoV-2، مانند omicron، انتظار می‌رود، زیرا جهش‌هایی که منجر به این گونه‌ها می‌شوند، بر پاسخ سلول T تأثیر چندانی ندارند.

به گفته مالا ماینی از دانشگاه کالج لندن، این مطالعه به شواهدی اضافه می‌کند که نشان می‌دهد ایمنی سلول‌های T در برابر کروناویروس‌های سرماخوردگی معمولی پاسخ SARS-CoV-2 ما را شکل می‌دهد.

تیم او در حال کار بر روی یک واکسن پان-کرونا ویروس است که توالی ژنتیکی مشترک بین SARS-CoV-2 و کروناویروس های مشابه سرماخوردگی را هدف قرار می دهد.

منبع: newscientist.com

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل