نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انتقال خون از یک موش پیر به یک موش جوان باعث پیری می شود

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، انتقال خون از موش‌های پیر به موش‌های جوان به سرعت باعث پیری می‌شود و این نشان می‌دهد که پیری سلولی فقط یک ویژگی مربوط به بالا رفتن سن نیست.

یک فرضیه دیرینه وجود دارد که پیوند یک موش پیر با یک جونده جوان از طریق جراحی باعث انتقال خون می‌شود که حیوان کم سن تر را پیر می‌کند. در حالی که این عمل برای موش مسن‌تر مفید است و تأثیرات آن روی جوندگان اهداکننده جوان کمتر مشخص بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، ایرینا کانبوی از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همکارانش، خون را بین موش‌های پیر و جوان رد و بدل کردند. آنهایی که 3 ماه داشتند از حیواناتی که به 2 سالگی نزدیک می شدند خون گرفتند.

دو هفته بعد، تعداد سلول‌های پیر موش‌های جوان افزایش یافت و سلول‌های کبد، کلیه‌ها و ماهیچه‌ها آسیب دیده‌ و تقسیم نمی‌شدند، اما با این حال نمرده بودند. این سلول ها به عنوان بخشی طبیعی از روند پیری در موجود با سن بالا تجمع می یابند و پس از گذشت چند سال از زندگی افراد شروع به پدیدار شدن می کنند.

آزمایش‌هایی روی قدرت جسمی حیوان همچنین نشان داد که موش‌های جوان پس از دریافت خون از جوندگان مسن‌تر، ضعیف‌تر شدند.

به طور کلی، نتایج نشان می‌دهد که سلول‌های پیر می‌توانند در حیوانات جوان خارج از زمان پیری ایجاد شوند.

کانبوی می گوید: پیری سلولی تنها بخشی از فرآیند پیری است. این امر افق‌های جدیدی را باز می‌کند و به توضیح این موضوع کمک می‌کند که چرا senolytics [داروهایی که سلول‌های پیر بدن را پاک می‌کنند] تا کنون در آزمایش‌های بالینی کمتر از آنچه مردم انتظار داشتند، موفق بوده‌اند.

این آزمایش همچنین ممکن است به محققانی که در تلاش برای مقابله با مشکلات سلامتی در زمان پیری هستند کمک کند.

رومن بائر از دانشگاه ساری در بریتانیا می گوید: این یک مطالعه بسیار هیجان انگیز است که یک درمان بالقوه ضد پیری را در آینده مشخص می کند.

بائر اشاره می کند که چگونه تحقیقات قبلی نشان می دهد که پاکسازی سلول های پیر موش باعث جوان سازی خون آنها می شود. وی با اشاره به مطالعه برکلی می‌گوید: این تحقیق همچنین فرصت‌هایی را برای ساخت senolytics نشان می‌دهد، بنابراین داروهایی که سلول‌های پیر را از بین می‌برند ساخته خواهد شد، که در حال حاضر نیز در حال بررسی تاثیر آن ها بر روی درمان سرطان هستیم.

منبع: newscientist.com

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل