نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از تلفن همراه برای ردیابی بیماری های همه گیر

تیم تحقیقاتی دانشگاه های هاروارد و پرینستون به منظور مطالعه میزان گسترش بیماری های فصلی به سراغ استفاده از ردیابی ابزارهای فناوری رفتند. این متخصص ها برای این کار به بررسی ارتباطات تلفنی 15 میلیون کاربر کنیایی پرداختند. این تیم تحقیقاتی قصد داشتند تا در تحقیقات خود درک کنند که آیا از روی حرکات کاربران موبایل می تواند میزان شیوع بیماری هایی مانند سرخجه و یا سرخک آلمانی را پیش بینی کرد یا خیر.

 به همین دلیل نیز محققان به بررسی اطلاعات به دست آمده از سوابقی که در بین ماه ژوئن سال 2008 تا ژوئن سال 2009 انجام گرفته بود پرداختند. این سوابق توسط گروه یا سازمان خاصی جمع آوری نشده بود و هدف آن تحقیقات تکمیلی نبود ولی در این تحقیقات به خوبی به کمک این تیم پژوهشی آمد.

 از جمله اطلاعات بررسی شده در این راستا، داده های مربوط به مکان هایی بود که مردم در آن تماس تلفنی برقرار کرده بودند. سپس از این مورد نیز این گروه به بررسی داده های مناطقی پرداختند که در آن مناطق کشور بیماری سرخجه گزارش شده بود. در نتیجه مشخص شد که الگو های حرکتی افراد با مکان هایی که خطر ابتلا به سرخجه در آنها بیش تر بود مطابقت داشت.

جسیکا متکالف (Jessica Metcalf) به عنوان راهبر این تحقیق، در این باره بیان کرد: «بررسی های ما نشان داد که اطلاعات تلفن همراه می تواند برای ضبط الگو های حرکات فصلی انسان که با درک بیماری های عفونی در دوران کودکی مرتبط است، مورد استفاده قرار گیرد. به طور خاص ، داده های تلفن همراه می تواند الگو های حرکتی درون کشور را در مقیاسی بزرگ توصیف کند. این داده ها می تواند برای درمان های مناسب با منطقه زندگی افراد بسیار مناسب باشد. محققان هم اکنون مشغول بررسی چنین ارتباطی در بیماری هایی نظیر مالاریا و وبا هستند.»

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل