نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موجودی شبیه به یک توده اسپاگتی در بستر اقیانوس پیدا شده است

یک موجود عجیب در کف دریا که با شاخک‌های نارنجی درخشان و اسپاگتی‌مانند پوشیده شده است، اخیراً در یک فیلم ویدیویی جدید منتشر شده، اولین حضور اینترنتی خود به رخ دیگران کشیده است. این موجود غیرمعمول به شکل پوم پوم در واقع نوعی کرم دریایی با بدن تکه تکه است که به نام پلی‌کیت شناخته می‌شود و به گروهی با نام کرم‌های اسپاگتی مانند تعلق دارد.

محققان موسسه تحقیقاتی جانوران دریایی و گیاهان آبی مونتری بی (MBARI) در سال 2012 با استفاده از یک زیردریایی کنترل از راه دور (ROV)، در حالی که در حال کاوش در خلیج کالیفرنیا در سواحل مکزیک بودند، فیلمی از کرم اسپاگتی مانند را ضبط کردند. آنها این ویدئو را در تاریخ 1 ژوئیه در کانال یوتیوب MBARI برای جشن گرفتن روز جهانی کرم های حلقوی دریایی (Polychaete) منتشر کردند.

این گونه خاص از کرم اسپاگتی مانند هنوز به طور رسمی نامگذاری نشده است، اما متعلق به جنس Biremis است. طبق بیانیه MBARI، این حیوان چشم و آبشش ندارد و از شاخک های رنگارنگ خود برای گرفتن تکه های ریز ذرات آلی، که به عنوان برف دریایی نیز شناخته می شود، استفاده می کند و از آن تغذیه می کند.

بیشتر کرم‌های اسپاگتی در حفره‌ها یا تونل‌های زیر کف دریا زندگی می‌کنند و فقط شاخک‌های رشته مانند خود را به داخل آب فرو می‌برند تا تکه‌های غذا را بگیرند. به گفته MBARI، اما این کرم Biremis زندگی خود را در بالای زمین می گذراند و قبلاً مشاهده شده بود که در آب شنا می کند یا در امتداد بستر دریا می خزد تا مکان هایی را پیدا کند که در آن غذا فراوان است.

گروه دیگری از محققان MBARI برای اولین بار در سال 2003 پس از مشاهده آن در خلیج کالیفرنیا با استفاده از یک ROV متفاوت، گونه هایی از کرم اسپاگتی را کشف کردند. اما نزدیک به دو دهه پس از مشاهده اولیه، دانشمندان هنوز در حال کار بر روی نامگذاری این گونه هستند.

نمایندگان MBARI در این بیانیه می‌گویند: اگرچه به نظر می‌رسد نام‌گذاری یک گونه فرآیند ساده‌ای باشد، اما در واقع جمع‌آوری نمونه‌ها، بررسی ویژگی‌های کلیدی، توالی‌بندی DNA و تعیین یک نام علمی، زمان زیادی می‌برد.

به گفته MBARI، دقیقاً مشخص نیست که این کرم در چه عمقی می‌تواند زندگی کند، اما اکثریت مشاهده‌ها در زیر 6560 فوت (2000 متر) زیر سطح رخ داده‌اند.

این کرم اسپاگتی مانند نشان می‌دهد که دانشمندان در مورد گونه‌های اعماق دریا و نقش این حیوانات در اکوسیستم خود اطلاعات کمی دارند. به گفته MBARI، ادامه اکتشاف در اعماق اقیانوس و موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند بسیار مهم است، به‌ویژه که بسیاری از اکوسیستم‌های اعماق دریا در اثر اقدامات مخربی مانند معدن‌کاری در اعماق دریا یا صید ترال در حال تخریب هستند.

نمایندگان MBARI گفتند: بدون شک بسیاری از کرم‌های شگفت‌انگیز مانند Biremis در اعماق مرموز اقیانوس منتظر کشف شدن هستند.

منبع: livescience.com

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل