نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چربی قهوه ای فعال شده در سرما، قاتل تومور های سرطانی است

به گزارش سیناپرس، دانشمندانی که نحوه رفتار نوع خاصی از چربی در واکنش به سرما را بررسی می کنند، به کشفی دست یافته اند که می تواند پیامدهایی برای درمان سرطان داشته باشد. این پیشرفت بر روش متابولیزه کردن گلوکز توسط بدن متمرکز است و به این احتمال اشاره می کند که دمای سرد می تواند به گرسنگی سلول های تومور از طریق جذب گلوکز که منبع سوخت حیاتی برای رشد آن ها است منجر شود.

این تحقیق توسط دانشمندان مؤسسه کارولینسکا سوئد انجام شد و بر آنچه به عنوان چربی قهوه ای شناخته می شود، تمرکز دارد. جدا از چربی سفید ماندگار که انرژی اضافی را به عنوان لیپید برای تشکیل دسته های چربی در پهلو ها و شکم ذخیره می کند، چربی قهوه ای به راحتی انرژی را می سوزاند تا بدن را در دماهای سردتر گرم نگه دارد.

تفکر پشت این مطالعه جدید کشف روشی بود که فعال شدن چربی قهوه ای ممکن است بر رشد تومور تأثیر بگذارد که به شدت به گلوکز متکی است. آزمایش‌ها با مدل‌های موش های سرطانی مختلف، با جوندگان در معرض دماهای سرد و گرم آغاز شد. موش‌هایی که در دمای 4 درجه سانتی‌گراد (39.2 درجه فارنهایت) نگهداری می‌شدند، رشد تومور بسیار کندتری را نشان دادند و تقریباً دو برابر موش‌هایی که در اتاق‌هایی با دمای 30 درجه سانتی‌گراد (86 درجه فارنهایت) زندگی می‌کردند، عمر کردند.

تجزیه و تحلیل بافت ها، واکنش های سلولی و متابولیسم گلوکز نشان داد که دماهای سردتر باعث جذب قابل توجه گلوکز در بافت چربی قهوه ای می شود. در همین حال، سیگنال های گلوکز را به سختی می توان در سلول های تومور تشخیص داد. آزمایش‌های بعدی که در آن دانشمندان چربی قهوه‌ای را حذف کردند یا عملکرد آن را مختل کردند، اساساً اثرات ضد سرطانی ناشی از قرار گرفتن در معرض دمای سرد را از بین بردند و تومورها را قادر ساختند تا با سرعت طبیعی رشد کنند. تغذیه موش‌ها با نوشیدنی‌های شیرین نیز تأثیر مشابهی داشت.

پروفسور  ییهای کائو، نویسنده این مطالعه، می گوید: جالب است که نوشیدنی های حاوی قند زیاد اثر دمای سرد را بر سلول های سرطانی خنثی می کنند، و این نشان می دهد که محدود کردن عرضه گلوکز احتمالاً یکی از مهم ترین روش ها برای سرکوب تومور است.

این تیم شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد اثرات مشابهی در انسان‌ها نیز وجود دارد. آزمایش‌های بعدی که شامل گروه کوچکی از افراد سالم و یک بیمار سرطانی بود، که با جذب کمتر گلوکز در سلول‌های تومور در دمای پایین‌تر، حدود 22 درجه سانتی‌گراد (71.6 درجه فارنهایت) نتایج مشابهی را به همراه داشت.

کائو گفت: ما دریافتیم که بافت چربی قهوه ای فعال شده با سرما با تومورها برای جذب گلوکز رقابت می کند و می تواند به مهار رشد تومور در موش ها کمک کند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض سرما می‌تواند یک رویکرد جدید امیدوارکننده برای درمان سرطان باشد، اگرچه این امر باید در مطالعات بالینی بزرگ‌تر تایید شود.

این تحقیق در مجله Nature منتشر شد.

منبع: Nature

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل