نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی در همدان

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، سرپرست سازمان‌ جهادکشاورزی همدان در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: ۶۳ درصد اراضی کشاورزی استان همدان به اراضی دیم اختصاص دارد که از این میزان اراضی تنها ۱۳ درصد تولیدات و محصولات کشاورزی را دارا هستیم.

رضا بهراملو اظهار کرد: در کشور و استان همدان به طور متوسط نیمی از اراضی کشاورزی را اراضی دیم تشکیل داده اند و این درحالیست که این اراضی زیر ۱۰ درصد دارای تولید هستند و باید با استفاده از این ظرفیت و پتانسیل بزرگ نسبت به افزایش تولید در اراضی دیم توجه ویژه‌ای داشت.

وی در ادامه با تاکید بر استفاده بهینه از آب محدود در اراضی کشاورزی تصریح کرد: در کشاورزی باید از ادوات و ماشین آلاتی که از نقش موثری در خاک ورزی اراضی برخوردار است استفاده شود و به همین منظور چنین نمایشگاه هایی با ارائه ادوات به روز کمک شایانی برای حل مشکل تولیدکنندگان کشاورزی در بحث خاک ورزی و سایر مشکلات خواهد بود.

بهراملو خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه‌ها تولیدکنندگان می‌توانند ادواتی را که موجب حل مشکلات و گره گشایی از کشاورزی آنان می‌شود را مشخص کنند که این امر در زمینه خروجی و دستاورد برگزاری نمایشگاه از نقش موثری برخوردار خواهد بود

وی با بیان اینکه امسال از سوی مقام‌معظم رهبری با عنوان سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" نامگذاری شده پس هر کاری باید خروجی دانش محور داشته باشد، گفت: برگزاری نمایشگاه صرفا نباید با هدف بازدید در نظرگرفته شود بلکه به عنوان یک قدم‌مثبت ضمن کمک به تولید،صنایع تبدیلی و ادوات مختلف کشاورزی اتاق فکری برای تولیدکنندگان کشاورزی بوده که با یکدیگر مسائل و مشکلات  کشاورزی را در این اتاق فکر بررسی کرده و با  خروجی مفید با  آخرین ایده ها در کاشت و داشت و برداشت کشاورزی منطقه کمک حال تولید کشاورزی باشد.

بهراملو در ادامه متوسط بهره وری جهانی آب در بحث کشاورزی را ۲.۵ دهم  برشمرد و تصریح کرد:متوسط بهره وری آب  در کشور ۱.۲ دهم و در استان همدان ۱.۴ دهم بوده که باید این میزان متوسط بهروری آب را به متوسط بهروری جهانی ۲.۵ دهم برسانیم.

وی با اشاره به بهروری بالای آب در برخی از محصولات کشاورزی پرآب بر نظیر سیب زمینی در استان همدان بیان کرد: باید از آب محدود به صورت بهینه استفاده انجام شود.

خروج از نسخه موبایل