نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هموفیلی، بیماری خونریزی دهنده ارثی، اما قابل تشخیص در دوران جنینی

حمیدرضا صنوبری در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، به مناسب هفته هموفیلی یکم تا هفتم مرداد ماه اظهار کرد: در استان همدان 337 نفر بیمار مبتلا به هموفیلی وجود دارد که از این تعداد 305 نفر آقا و مابقی خانم هستند.

وی افزود: این بیماری ژنتیکی بوده و افراد مبتلا از ابتدای زندگی این نقص را با خود به همراه دارند و بیشترین افراد مبتلا به هموفیلی از نوع A هستند.

صنوبری خاطرنشان کرد: هموفیلی یک بیماری خونریزی دهنده ارثی است که بیشتر خانم ها ناقل این بیماری بوده و به این ترتیب بروز آن در آقایان بیشتر است.

وی گفت: روزانه خونریزی هایی در قسمت مفاصل زانو و لگن تمامی افراد اتفاق می افتد که به علت وجود فاکتورهای انعقادی متوجه این خونریزی نمی شویم اما مبتلایان به هموفیلی به علت عدم وجود فاکتورهای انعقادی در قسمت های مفاصل دچار خونریزی می شوند که دردناک بوده و باید این خونریزی کنترل شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران هموفیلی همدان یادآور شد: در مجموع در چهار استان ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان یک هزار و 500 نفر  مبتلا به هموفیلی هستند که از این تعداد 337 نفر در همدان زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه یکی از خیرهای همدانی از خاندان شریفی زمینی در منطقه جولان به بیماران هموفیلی اهدا کرده است، گفت: امیدواریم با کمک خیرین امر ساخت و ساز این زمین به عنوان درمانگاه ویژه مبتلایان به هموفیلی انجام شود.

صنوبری به رنج های بیماران مبتلا به هموفیلی اشاره کرد و افزود: مبتلایان به هموفیلی در صورت بروز خونریزی در برخی مناطق و عدم درمان به موقع ممکن است با قطع عضو مواجه شوند که این موضوع بسیار آزار دهنده است.

وی گفت: خانم های مبتلا به هموفیلی به علت نبود برخی فاکتورهای انعقادی خون و سیکل قاعدگی ماهانه بیشتر از آقایان مبتلا به هموفیلی زجر می کشند اما در مجموع مبتلایان به هموفیلی ماهانه درگیری های خاصی داشته و باید فرآورده های خونی را دریافت کنند.

صنوبری یادآور شد: تشخیص این بیماری از دوران جنینی با انجام آزمایشات و غربالگری های لازم امکان پذیر است.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل