نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیشنهاد اعلام مفراح به عنوان نماد گیاهی جدید استان همدان

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، سیده مریم محمدی با اعلام این خبر افزود: هزار و 640 گونه گیاهی در استان وجود دارد که در سال های گذشته با توجه به فراوانی "گون پنبه‌ای" این گیاه، نماد گیاهی استان شناخته می شده و با توجه به اهمیت حفظ گیاه مفراح با توجه به اینکه گونه در حال انقراض و انحصاری استان با ویژگی های خاص است، این گونه به عنوان نماد گیاهی استان همدان پیشنهاد شده است و منتظر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص هستیم.

وی ادامه داد: مفراح از جمله گیاهان انحصاری و در حال انقراض ایران است. این گیاه به صورت وحشی و خودرو در قسمت هایی از ارتفاعات استان همدان می روید و از نظر درمانی دارای خواص است.

محمدی خاطرنشان کرد: اسـتفاده روزافـزون ایـن گیـاه، در اسـتفاده هـاي سـنتی و پتانسـیل بـالاي ایـن گیـاه در کاربردهـاي مـدرن، و برداشت بی رویه آن از رویشگاه هاي اصـلی سبب در معرض انقراض قرار گرفتن ایـن گیـاه شـده است.

به گزارش سیناپرس؛ مفرّاح، مفرح یا پونـه سـاي مـواج با  نـام علمـی Willd Nepeta crispa از خانواده نعناعیان بوده و در غرب ایران، نواحی کوهستان الوند در اسـتان همـدان رویش دارد. این گونه از جمله گونه هاي انحصـاري و در حال انقراض است.

این گیاه چندساله با ساقه هـا ي متعدد به ارتفاع 20 تا 40 و به ندرت تا 60 سانتیمتـر است و برگهاي قاعدهاي، فلسی-غشایی و برگهاي ساقهاي، دمبرگدار است.

سـطح بـرگ هـا و سـاقه پوشیده از کركهـا ي سـفید رنـگ اسـت و به دلیل خواص دارویی و همچنین بوي معطر در استفاده هـا ي سنتی به عنوان طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی ها و به خصــوص در ماســت و دوغ، اســتفاده مــی شــود.

خروج از نسخه موبایل