نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برخورد شهاب سنگ به آینه تلسکوب وب

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، از زمان پرتاب در 25 دسامبر 2021، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا (JWST) با حداقل 19 سنگ فضایی کوچک برخورد داشته است – از جمله یکی از بزرگترین های آن ها که آسیب قابل توجهی بر روی یکی از 18 آینه با روکش طلای تلسکوپ وارد کرده است.
در گزارش وضعیت جدید که در پایگاه داده arXiv.org منتشر شده است، محققان ناسا اولین تصاویری را به اشتراک گذاشته اند که میزان این آسیب را نشان می دهد. در آینه C3 در گوشه سمت راست پایین تصویر، محل برخورد به صورت یک فرورفتگی به رنگ سفید روشن ظاهر می‌شود که سطح آینه طلایی را مخدوش کرده است.
این گزارش می‌گوید این ضربه که احتمالاً بین 23 تا 25 می امسال رخ داده است، آسیب غیرقابل اصلاحی را به بخش کوچکی از آینه وارد کرده است. با این حال، به نظر نمی رسد که این فرورفتگی کوچک مانع عملکرد تلسکوپ شده باشد. در واقع، عملکرد JWST ، تقریباً در کل فراتر از انتظارات است.
سنگ های کوچکی که به نام میکرومتئوروید شناخته می شوند، تهدیدی کاملاً آشنا برای فضاپیماهای موجود در مدار نزدیک به زمین هستند. شبکه نظارت فضایی ایالات متحده بیش از 23000 قطعه زباله مداری را که اندازه آنها بزرگتر از یک توپ بیس بال است را ردیابی می کند. با این حال، نظارت بر میلیون ها زباله فضایی نزدیک به زمین که کوچکتر از سنگ ها هستند تقریبا غیرممکن است.
در عوض، ناسا و سایر آژانس های فضایی برای برخوردهای غیرقابل اجتناب برنامه ریزی می کنند.
در گزارش جدید آمده: به ناچار، هر فضاپیما با ریزشهاب‌سنگ‌ها مواجه می‌شود. تاکنون، شش ریز شهاب‌سنگ، تغییر شکل‌های قابل‌توجهی بر روی آینه‌های JWST ایجاد کرده‌اند که از زمان پرتاب این تلسکوپ، به طور متوسط هر ماه یک ضربه قابل‌توجه به آینه ها وارد شده است.
همه این ها در محدوده انتظارات ما بوده است. هنگام ساخت JWST، مهندسان عمداً نمونه‌های آینه‌ای را با اجرام به اندازه ریزشهاب‌سنگ ضربه می‌زنند تا بررسی کنند که چنین برخوردهایی چگونه بر عملکرد تلسکوپ تأثیر می‌گذارند.
با این حال، چیزی که غیرمنتظره بود، این بود که اندازه فرورفتگی بزرگ‌تر از حد انتظار بود و آینه C3 را سوراخ کرده است. این سنگ فضایی ظاهراً بزرگتر از آن چیزی بود که تیم ما  خود را برای آن آماده کرده بود، و محققان اکنون در تلاش هستند تا تأثیری را که حملات بعدی مانند این می تواند بر JWST داشته باشد، ارزیابی کنند.
گزارش وضعیت جدید، که توسط دیگر آژانس ها مورد بررسی قرار گرفته است، توسط بیش از 200 دانشمند شاغل در ناسا، آژانس فضایی اروپا و سایرین نوشته شده است. موسسات علمی در سراسر جهان علیرغم برخورد غیرمنتظره به آینه C3، دریافتند که این تلسکوپ پس از فرآیند راه اندازی 6 ماهه، هنوز بی عیب و نقص کار می کند و آینده درخشانی از اکتشاف در انتظار آن است.
در این گزارش آمده است: جیمز وب برای ایجاد پیشرفت‌های اساسی در درک ما از شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها، ستاره‌ها و منظومه‌های سیاره‌ای پیش‌بینی شده بود. ما اکنون با اطمینان می دانیم که چنین خواهد شد.
منبع: livescience.com
مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل