نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پرتاب اولین ماهواره CERN با موشک فضایی جدید به فضا

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، یک ماهواره کوچک با هدف گسترش مطالعه تشعشعات، توسط سرن به فضا پرتاب خواهد شد.
CELESTA (CERN Latchup Experiment Student satellite) به شکل مکعب  قرار است روز چهارشنبه (13 ژوئیه) بر روی یک موشک جدید اروپایی به نام Vega-C پرتاب شود.
این ماهواره در بالای چهار موتور تقویت کننده قرار دارد و به مرکز کمربند تشعشعی ون آلن داخلی، که ناحیه ای از ذرات به دام افتاده مغناطیسی است که در بالای سیاره ما می چرخند، پرواز خواهد کرد.
وب سایت این پروژه اعلام کرد، در این منطقه از ذرات پرانرژی، CELESTA به دنبال اندازه گیری اثرات تشعشعات روی دستگاه های الکترونیک است.
برای سرن (شورای تحقیقات هسته‌ای اروپا)، این پروژه پس از سه سال وقفه برای ارتقا، اندکی پس از راه‌اندازی مجدد برخورد دهنده بزرگ هادرون در ماه آوریل، کار تشعشعات و فیزیک بنیادی موجود خود را به فضا گسترش خواهد داد.
ارتباط بین LHC و CELESTA پایدار است، زیرا ماهواره یک آشکارساز تشعشع را که قبلاً در محیط شدید شتاب دهنده ذرات آزمایش شده است، پرتاب خواهد کرد.
مقامات سرن در نوامبر 2018 در یک بیانیه مطبوعاتی در مورد آزمایش ماهواره اظهار داشتند که این فناوری RadMon نام دارد که سطوح تشعشعات در LHC را نظارت می کند.
در بیانیه مطبوعاتی آمده است: «با استفاده از حسگرهای RadMon برای اندازه‌گیری سطوح تشعشع در مدار پایین زمین، CELESTA آزمایش خواهد کرد که آیا RadMon می‌تواند در مأموریت‌های فضایی حساس به تشعشع، از ماهواره‌های مخابراتی گرفته تا سیستم‌های ناوبری و رصد زمین، استفاده شود یا خیر.
ESA در سال 2019 گفت که Vega-C، جانشین Vega، شامل یک "سرویس ماموریت فضاپیمای کوچک" جدید است که – بدون وجود یک ماهواره بزرگتر در موشک – می تواند حدود 12 ماهواره کوچک را به طور همزمان در یک مدار قرار دهد.
این آژانس گفته است که این موشک در نهایت ممکن است در کنار یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد به نام Space Rider مورد استفاده قرار گیرد که می تواند محموله ها را به فضا بفرستد و آن ها را با استفاده از یک وسیله نقلیه شاتل فضایی رباتیک به باند فرود برساند.
در این پرتاب Vega-C به عنوان محموله اصلی خود، یک مورد آزمایشی از آژانس فضایی ایتالیا (ASI) به نام ماهواره نسبیت لیزری 2 (LARES-2) را همراه خواهد داشت. به گفته ASI، این ماهواره به دنبال تایید جنبه های نسبیت عام اینشتین در پروازهای فضایی است.
مقامات ESA گفتند که در کنار LARES-2، CELESTA و پنج مکعب دیگر، با ماهواره های کوچکتر که همگی توسط دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی اروپایی ساخته شده اند، به فضا خواهند رفت.
منبع: space.com
مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل