نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

میکروپلاستیک‌ها این بار در گوشت، شیر و خون حیوانات مزرعه

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دانشمندان دانشگاه Vrije در آمستردام (VUA) در هلند این ذرات را در سه چهارم گوشت و فرآورده های شیری آزمایش شده و هر نمونه خون گرفته شده از حیوانات مزارع یافتند.
آنها همچنین در هر نمونه از خوراک های آماده حیوانات که آزمایش کردند، این میکروپلاستیک ها را یافتند که نشان دهنده یک مسیر بالقوه و مهم برای انتقال این آلودگی است. بسته بندی محصولات غذایی در پلاستیک بوده که یکی دیگر از مسیرهای ممکن برای انتقال ذرات میکروپلاستیک است.
محققان VUA برای اولین بار در ماه مارس، میکروپلاستیک‌ها را در خون انسان گزارش کردند و از همان روش‌ها برای آزمایش محصولات حیوانی نیز بهره جستند. کشف این ذرات در خون، نشان می دهد که آنها می توانند در بدن حرکت کنند و ممکن است در اندام ها تجمع کنند.
تأثیر آن بر سلامت انسان یا حیوانات مزرعه هنوز ناشناخته است، اما محققان نگران هستند زیرا میکروپلاستیک ها به سلول های انسان در آزمایشگاه آسیب می رسانند مانند ذرات آلودگی هوا که وارد بدن می شوند و باعث مرگ زودهنگام میلیون ها نفر در سال می شوند. برخی از حیوانات در حیات وحش نیز توسط میکروپلاستیک ها آسیب می بینند.
مقادیر زیادی زباله پلاستیکی در محیط ریخته می شود و میکروپلاستیک ها نیز کل سیاره را از قله اورست گرفته تا عمیق ترین اقیانوس ها را آلوده کرده اند. مردم قبلاً میدانستند که ذرات ریز را از طریق غذا و آب و همچنین تنفس وارد بدن می شود اما این موضوع در حال حاضر بسیار بیشتر شده است.
دکتر هدر لزلی در VUA گفت: «هنگامی که خون را اندازه‌گیری می‌کنید، دوز جذب شده این مواد را از تمام مسیرهای جذبی بدن پیدا می‌کنید، مانند جذب از هوا، آب، غذا و غیره. بنابراین می توان مسیر ورود آن ها را به چرخه ی زندگی و درون بدن رهگیری و شناسایی کرد."
این مطالعه مقدماتی برای ارزیابی وجود میکروپلاستیک در حیوانات مزرعه، گوشت و لبنیات انجام شد. لزلی گفت: "این باید به عنوان انگیزه ای برای بررسی بیشتر چگونگی قرار گرفتن در معرض میکروپلاستیک ها و هرگونه خطری که ممکن است با آن مرتبط باشد عمل کند."
دانشمندان 12 نمونه خون گاو و 12 نمونه خون خوک را آزمایش کردند و در همه آنها میکروپلاستیک هایی از جمله پلی اتیلن و پلی استایرن پیدا کردند. 25 نمونه شیر تهیه شده، شامل شیرهای پاکتی موجود در سوپرمارکت، مخازن شیر در مزارع و شیردوشی به روش سنتی و دستی بود. هجده نمونه، از جمله حداقل یکی از هر نوع، حاوی میکروپلاستیک بودند.
هفت نمونه از هشت نمونه گوشت گاو و پنج نمونه از هشت نمونه گوشت خوک نیز آلوده بودند. در این گزارش آمده است: «معلوم نیست که آیا این یافته‌ها نشان دهنده خطرات سم‌شناسی بالقوه است یا خیر». حیوانات مزرعه و گوشت هنوز در کشورهای دیگر آزمایش نشده اند، اما میکروپلاستیک در شیر خریداری شده در سوئیس در سال 2021 و شیر مزرعه در فرانسه گزارش شده است.
ماریا وستربوس از بنیاد Plastic Soup، که این تحقیق را ارائه داده است، گفت: «با وجود میکروپلاستیک در خوراک دام، جای تعجب نیست که مقادیر معنی داری از گوشت و محصولات لبنی آزمایش شده حاوی میکروپلاستیک هستند. برای محافظت از سلامت دام ها و انسان ها باید فوراً جهان را از پلاستیک موجود در خوراک دام خلاص کنیم.
منبع: www.theguardian.com
مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل