نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از سلول های بنیادی برای درمان ضعف های عضلانی

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، یک کارمند معمولی که در اداره کار می کند اغلب در سرتاسر بدن خود به دلیل تحرک کم و کار پشت میز های غیر استاندارد دردهای عضلانی زیادی را تجربه می کند.

حتی افراد جوان ممکن است دچار این نوع درد در شانه خود شوند، که قبلاً مشکل اصلی افراد مسن بود. هنگامی که درد شانه رخ می دهد، پوشیدن لباس هم دشوار است، چه برسد به حرکت آزادانه بدن. همچنین به سختی می توان به خواب رفت. و این در حالی است که ماهیچه‌های گرداننده شانه (Rotator cuffs) اغلب با افزایش سن به طور طبیعی آسیب می بیند و ترمیم آنها دشوارتر می شود.
یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه علم و فناوری پوهانگ (POSTECH) با همکاری پروفسور هاک سو چوی در دانشکده پزشکی هاروارد، یک پلتفرم بافتی پیچیده ایجاد کرده اند که می تواند روتاتور کاف آسیب دیده را ترمیم کند. این پلتفرم که با استفاده از جوهرزیستی ماتریکس خارج سلولی مخصوص بافت و فناوری چاپ سه بعدی زیستی، می‌تواند دقیقاً ساختار پیچیده روتاتور کاف‌ها را تکرار و ایجاد کند.
مجله بین المللی Bioactive Materials اخیراً یافته های این مطالعه را منتشر کرده است و به طور بالقوه می تواند امیدی را برای بیماران مبتلا به درد مزمن شانه به ارمغان بیاورد.
تیم تحقیقاتی این پلتفرم را به موش‌هایی که آسیب‌های روتاتور کاف شدیدی داشتند، پیوند زدند. پس از این کار، محققان بازسازی و بازیابی بافت را در قسمت های عملکردی شانه مشاهده کردند. نتایج ثابت کرد که این پلتفرم که شامل سلول‌های بنیادی می‌شود، در واقع می‌تواند کافِ روتاتور را بازسازی کند.
قابل توجه است که محققان عوامل بیولوژیکی بافت خاص را با تصویربرداری فلورسانس نزدیک به مادون قرمز ترکیب کردند تا این فرآیند را تجسم کنند. محققان توانستند از این تکنیک برای نظارت بر تغییرات آناتومیک و فرآیندهای بازسازی در مدل حیوانی در زمان واقعی و به صورت غیرتهاجمی استفاده کنند.
این پلتفرم یک ریزمحیط و اجزای مشابه بافت واقعی را ارائه می دهد. بنابراین، پس از استفاده از آن برای بیماران، انتظار می رود که مزایای درمانی بالایی داشته باشد و در نهایت عملکرد شانه را بهبود بخشد. به ویژه برای بیمارانی که نمی توانند از بافت های اتولوگ برای بازسازی روتاتور کاف با ارائه یک گزینه درمانی سفارشی استفاده کنند، مفید است.
این مطالعه توسط پروژه توسعه فناوری هسته نانو مواد بنیاد تحقیقات ملی کره و موسسه ملی تصویربرداری زیست پزشکی و مهندسی زیستی (NIBIB) در ایالات متحده پشتیبانی شد.
منبع: scitechdaily.com
مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل