نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جیمز وب، نیم نگاهی به عمیق ترین نقاط کیهان انداخت

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، یک تصویر مهندسی که در طول آزمایش یکی از ابزارهای تلسکوپ فضایی جیمز وب به دست آمده است، صدها کهکشان دوردست را در عمیق‌ترین نگاهی که تا به حال به جهان فروسرخ داشته‌ایم، نشان می‌دهد.
این تصویر که توسط ناسا در روز چهارشنبه (6 ژوئیه) منتشر شد، توسط حسگر هدایت دقیق تلسکوپ فضایی جیمز وب (FGS) در یک دوره هشت روزه در ماه مه گرفته شد و شامل 72 عکس فوری است که در طول 32 ساعت زمان نوردهی گرفته شده است. قابل ذکر است، FGS که توسط آژانس فضایی کانادا ساخته شده است، یک ابزار علمی نیست و در عوض رصدخانه را به درستی به سمت هدف خود هدایت می کند.
با این حال، این تصویر خیره کننده، چشمه ای از آنچه در آینده خواهیم دید، درست زمانی که قدرتمندترین و گران ترین رصدخانه فضایی ساخته شده در نهایت کار علمی بلندپروازانه خود را به طور جدی آغاز کند. تلسکوپ در حال تکمیل است و تیم وب قرار است اولین تصاویر واقعاً علمی را در روز سه‌شنبه (12 ژوئیه) در ساعت 10:30 صبح منتشر کنند.
بر اساس بیانیه ناسا در مورد این تصویر، FGS این تصویر با رنگ کاذب را در طول یک آزمایش "رول" گرفت. این در حالی بود که دوربین مادون قرمزِ نزدیکِ وب، روی ستاره ای به نام HD147980 تمرکز می کرد، تلسکوپ مانند یک هواپیما از این طرف به سمت دیگر می چرخید. در طول آزمایش، تکنولوژی FGS تلسکوپ را به سمت هدف خود نگه داشت تا تصویر برداری دقیق تر انجام شود. تصویر به دست آمده، محصول جانبی این کار پشتیبانی، کیهان را در مقیاس رنگی از سفید تا قرمز نشان می‌دهد، رنگ های سفیدتر اجسامی را که درخشان‌ترین نور فروسرخ را ساطع می‌کنند و رنگ‌های قرمزتر که اجسام کم‌ نورتر را نشان می‌دهند.
تعداد انگشت شماری از ستاره ها در تصویر قابل دیدن هستند که با میخ های پراش که مانند یک علامت مثبت آن ها را نشان می دهد مشخص شده اند و بقیه کهکشان ها هستند.
جین ریگبی، دانشمند عملیات وب در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین‌بلت، مریلند، در بیانیه‌ای گفت: کم‌نورترین حباب‌های موجود در این تصویر دقیقاً انواع کهکشان‌های ضعیفی هستند که وب در اولین سال فعالیت علمی خود مطالعه خواهد کرد.
این تصویر کامل نیست، زیرا نشانه‌هایی از به اصطلاح اثر پراکندگی را نشان می‌دهد که نقاط سیاهی را در مرکز ستارگان تصویربرداری شده باقی می‌گذارد. علت آن هم انحراف زمانی است که اتفاق می افتد و تلسکوپ باید کمی موقعیت خود را بین نوردهی ها تنظیم کند، که منجر به اشباع آشکارسازهای آن می شود.
ناسا در بیانیه ای اعلام کرد که هدف اصلی FGS گرفتن عکس های علمی نیست و بیشتر عکس های آن مدت کوتاهی پس از تهیه کنار گذاشته می شوند. وظیفه این ابزار این است که با کمک به تلسکوپ برای هدف گیری دقیق، به ستاره‌ها و کهکشان‌هایی که دانشمندان به آنها علاقه دارند، اندازه‌گیری‌های دقیق را توسط ابزارهای دیگر انجام دهد.
نیل رولندز، دانشمند برنامه FGS در Honeywell Aerospace که این ابزار را ساخته است، گفت: «وقتی این تصویر گرفته شد، از دیدن واضحِ ساختارهایی با این جزئیات در کهکشان های کم نور هیجان زده شدم».
از آنجایی که FGS اساساً برای تصویربرداری های علمی طراحی نشده است، مانند سایر ابزارهای علمی از فیلترهای رنگی استفاده نمی کند، به این معنی که دانشمندان نمی توانند به طور دقیق سن کهکشان ها را در این تصویر تعیین کنند.
اگرچه ممکن است این تصویر عمیق‌ترین تصویری از جهان فروسرخ باشد که تاکنون توسط عموم دیده شده است، اما شکوه آن مدت زیادی دوام نخواهد آورد، زیرا به گفته مدیر ناسا، بیل نلسون، انتشار عکسی دیگر در 12 جولای قرار است حاوی عمیق‌ترین تصویری از کیهان باشد که تا کنون گرفته شده است.
تلسکوپ فضایی جیمز وب دارای دو دوربین و دو طیف سنج است که طیف نور اجرام تصویربرداری شده را می گیرد و ترکیبات شیمیایی آنها را آشکار می کند. این تلسکوپ به طور خاص برای دیدن نور مادون قرمز برای شناسایی برخی از دورترین (و قدیمی ترین) کهکشان های جهان طراحی شده است. اگرچه این کهکشان ها نور مرئی ساطع می کنند، اما به دلیل اثر انتقال طیف سرخ ناشی از انبساط کیهان، این نور مرئی به طول موج های مادون قرمز طولانی تر منتقل می شود که برای آشکار سازی آن ها به تلسکوپ فوق سردی مانند وب نیاز است.
منبع: www.space.com
مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل