ساخت نزدیک ترین جایگزین برای غذاهای دریایی

به گزارش خبرگزاری سیناپرس،  تولید گوشت‌های گیاهی که درون آن ها خون جریان دارد و شیرهایی که در آزمایشگاه تولید می شوند، بسیار رایج شده و مطالعات زیادی بر روی آنها انجام شده تا توانسته اند به این مرحله از تولید برسند.

اما جایگزین دیگری وجود دارد که دانشمندان در حال آزمون وخطای آن هستند، یکی از چالش‌برانگیزترین بافت ها، برای بازسازی، غذاهای دریایی است.

دانشمندان در کپنهاگ زیر نظر دکتر لئونی جان، میکروبیولوژیستی که پروژه را رهبری می کند، در حال تخمیر جلبک دریایی بر روی قارچ‌ها هستند تا نزدیک‌ترین جایگزین را برای غذاهای دریایی بسازند و با  Alchemist (کیمیاگر)، یک رستوران دو ستاره همکاری می‌کنند تا تقاضای غذاخوری‌ها را برای جایگزین‌های گیاهی پایدار که به خوبی مواد غذایی واقعی هستند، برآورده کنند.
تقلید از بافت فیبری غذاهای دریایی یک چالش دشوار است و این تیم در حال آزمایش بر رشد قارچ‌های رشته‌ای، که میکروارگانیسم‌های موجود در خاک هستند و توده‌ای از رشته‌های در هم تنیده را روی جلبک‌های دریایی تشکیل می‌دهند، هستند تا محصولی واحد بسازند که طعم دریا را بدهد.
جایگزین‌های غذاهای دریایی که شبیه مواد غذایی واقعی هستند، از پیشرفت‌های حاصل شده در توسعه ی گوشت مصنوعی و شیرهای گیاهی عقب مانده‌اند.
این تیم تحقیقاتی از میسلیوم، نوعی قارچ که شبیه مخمر است و موضوعی است که در حال حاضر مورد توجه علمی خاص است، استفاده خواهند کرد و محققان در حال بررسی کاربردهای آن نه تنها از نظر گوشت گیاهی، بلکه جایگزینی برای پلاستیک هستند. آنها با تخمیر و شرایط مختلف رشد، آن را آزمایش خواهند کرد تا دریابند که چگونه می توان بافت ظریف غذاهای دریایی را بازسازی کرد.
چالش دیگری هم وجود دارد زیرا جلبک دریایی، که طعم ماهی را به همراه دارد و در عین حال بسیار پایدار و مغذی است، شرایط رشد ایده‌آلی را برای میسلیوم فراهم نمی‌کند.
راسموس مونک، سرآشپز و یکی از مالکان رستوران کیمیاگر، گفت که این رستوران می‌خواهد "درک مردم را از "غذاهای جدید" تغییر دهد".
وی افزود: «هدف نهایی تولید محصولی است که در نوع خود آنقدر لذیذ باشد که تنها با معیار خوشمزگی نسبت به سایر غذاها انتخاب شود».
منبع:  https://www.theguardian.com