نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توهین، رتبه اول جرائم در همدان

به گزاش خبرگزاری سیناپرس، «محمدرضا عدالتخواه» صبح روز شنبه ۴ تیرماه در جمع خبرنگاران ضمن گرامی‌داشت ایام و هفته قوه قضائیه با بیان این‌که مجموعاً ۵۵ شعبه به شعب قضایی استان اضافه شده و قاضی و نیروی انسانی جدید جذب این دستگاه قضایی شده، اظهار کرد: سند تحول در دستگاه قضایی سه بازه‌ی زمانی دارد که برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را دربر می‌گیرد.

وی افزود: جملات و افکار شهید بهشتی در انتخابات و قضاوت‌ها می‌تواند راهگشای کار ما باشد.

عدالتخواه تصریح کرد: در مجموع ۲۴۰ قاضی، ۹۵۰ کارمند و ۶۵۰ عضوِ شورای حل اختلاف در دستگاه قضایی استان داریم که ۴۸۱ هزار فقره پرونده را در سال جاری رسیدگی کرده‌اند که واقعاً حجم زیادی بوده و لازم است با افزایش استخدامی‌ها و بودجه سازمان در رسیدگی هر چه سریع‌تر پرونده‌ها پیش‌رو باشیم.

وی با اشاره به این‌که افتتاح دادگاه عمومی بخش شیرین سو و نیروهای جدیدِ اضافه شده به دستگاه قضایی استان با حداقل بودجه و تمام تلاش اجرا شده است، گفت: در تلاش هستیم در دیگر نقاط استان که دارای دادگاه نیستند نیز افتتاح‌های جدیدی داشته باشیم تا نارضایتی عمومی در بین اقشار مردم وجود نداشته باشد و فاصله‌های آن‌ها دور نباشد.

رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: در ۳۲ ماه گذشته 883 هزار و ۷۵۸ پرونده در استان وجود داشته که تعداد 874 هزار و ۸۹۳ پرونده مختومه شده و تعداد ۸۵ هزار و ۲۶۷ پرونده آن باقی مانده است و هم‌چنین تعداد ۷۳ هزار و ۱۹۳ با مصالحه حل شده و رتبه اول کشور در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: سرعت رسیدگی در دادگاه‌های ما بیشتر شده و اکثر پرونده‌های معوق بیش از ۸ ماه مختومه شده و در تلاش هستیم رسیدگی‌های باقی‌مانده را در حداقل زمان بررسی و خاتمه دهیم.

عدالتخواه تاکید کرد: ۲۸۸ هزار و ۵۶۰ ساعت خدمات عمومی رایگان به‌جای ۶۳۹۶ ماه حبس برای افراد متخلف در نظر گرفته شده است؛ به متناسب تخصص و توانایی‌های مجرمان این جایگاه‌های عمومی در نظر گرفته می‌شود، هم‌چنین این نکته قابل توجه است که این مجازات جایگزین برای مفسدین، اوباش و افرادی با جُرم سنگین نبوده و این موارد مختص متهمین با پرونده‌های سبک است.

وی تاکید کرد: استان همدان در بخش های اتقان و استحکام آرا، تعداد معفوین، میزان صلح و سازش و رعایت توازن وارده و مختومه به عنوان رتبه نخست کشوری از حیث شاخص‌های قضایی شناخته می‌شود؛ عملکرد قضات بدوی براساس قوانین مدنی، حقوقی و ۱۰ شاخص دیگر سازمان ارزیابی می‌شود و تمام فعالیت‌های آن‌ها زیرذره‌بین سازمان است.

وی اضافه کرد: میانگین کشوری در زمینه صلح و سازش ۳۵ درصد است که این آمار در استان ۴۵ درصد بوده و موفق شدیم در این زمینه رتبه نخست کشور باشیم و این موضوع حاصل همکاری اعضای سازمان قضایی استان بوده و قابل افتخار است؛ مساجد ما به عنوان کانون اصلاح و کمیته مصلحین نیز در نظر گرفته می‌شوند.

رئیس کل دادگستری استان همدان مطرح کرد: ۷۲۴۰ جلسه دادرسی با زندانیان به صورت الکترونیک برقرار شده که نشان می‌دهد ۹۲ درصد از ابلاغ‌های الکترونیکی ما در مجموعه قضایی استان، دادرسی الکترونیک بوده است؛ در انتصابات قضات و گردش و اضافه کردن نیروها جوان‌گرایی کرده‌ایم و می‌توانم به شما بگویم ۹۵ درصد از عوامل سازمان‌های ما در همان محل کارشان سکونت می‌کنند.

وی گفت: ستاد تالیف و قلوب و هم‌چنین سامانه‌های ساآب جهت مصالحه و ابداعات در استان تشکیل و تدوین شده و چشم‌انداز ما افزایش مصالحه‌ها در سال جدید است که این امر با حضور وکلای مصلح امکان پذیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷ هزار و 94 متهم در دادگاه‌ها و نیروی انتظامی برابر شاکیان حاضر به عذرخواهی شدند (کمیته معتذرین و طرح شمیم رضوی صرفاً مختص به استان همدان است) که ۱۰ هزار و ۲۰۴ نفر از آن‌ها مورد بخشش از سوی شاکیان واقع شدند؛ البته تمامی این مباحث برای افرادی است که اتهام و جُرم آن‌ها سبک است و برای متهمین بزرگ این موارد انجام نخواهد شد تا مجازات‌های اسلامی لازمه خود را بگذرانند؛ میانگین زمان دادرسی ما ۶۴ روز است.

خروج از نسخه موبایل