نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مصرف یک بار قلیان معادل 100 نخ سیگار

دکتر مهتا سنگستانی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، با بیان اینکه مصرف دخانیات خطر مرگ زود رس را افزایش می دهد، تصریح کرد: دخانیات تنها شامل سیگار نمی شود و هر نوع ماده با فرآورده ای که بخشی از آن از توتون و تنباکو و یا مشتقات آنها استفاده شود مواد دخانی بوده که برای بدن بسیارمضر است.
وی افزود : سیگار، قلیان و چوپوق در گروه مواد دخانی قرار داشته  که عوارض نامطلوبی در بدن برجای می گذارد.
دکتر سنگستانی خاطرنشان کرد: سیگار در اثر سوختن 600 نوع ماده شیمیایی سمی تولید می کند که حداقل 69 مو رد از آنها جزو مواد سرطان زا محسوب می شوند.
مدیر گروه سلامت روان علوم پزشکی با بیان اینکه  یکی از خبرهای خوب در ترک دخانیات این است که بدن در کوتاه ترین زمان ممکن آمادگی برگشت به حالت طبیعی را دارد، تصریح کرد: بنابراین بهتر است فرد بعد از نتیجه گیری برای ترک دخانیات هرچه سریعتر اقدام کند چرا که برخی عوارض کوتاه مدت بوده  وبرخی عوارض نیز بلند مدت است که در مجموعه هر چه سریعتر برای ترک اقدام شود به نفع بدن است.
وی ادامه داد : سرطان های مری، لوزالمعده، ریه، خون و دستگاه گوارش در مصرف کنندگان مواد دخانی بیشتر از سایر افراد جامعه است.
دکتر سنگستانی خاطرنشان کرد: مردان سیگاری 25 برابر و زنان سیگاری 27 و نیم برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان مواد دخانی نسبت به سایر افراد جامعه سیستم ایمنی ضعیف تری داشته همچنین مصرف کنندگان قلیان به علت استفاده از لوله های مشترک نیز در معرض ابتلا به بیماری های مشترک و عفونی قرار دارند.
وی گفت: نوجوانان به دنبال الگو برداری هستند و به این ترتیب گرایش بیشتری به استفاده از مواد دخانی دارند در حالیکه از عوارض نامطلوب آنها و وابستگی های بعدی هیچ اطلاعاتی ندارند.
دکتر سنگستانی خاطرنشان کرد: نوجوانان با الگو گیری از هنرپیشه های مورد علاقه خود و یا با الگو گرفتن از دوستانشان ممکن است به مصرف مواد دخانی گرایش پیدا کنند بنابراین خانواده ها باید مراقب رفتارفرزندانشان باشند و آنها را به صورت غیر مستقیم کنترل کنند.
وی ادامه داد: قدرت نه گفتن  را باید در فرزندان نهادینه کنیم تا در دوران نوجوانی بتوانند از این مهارت استفاده کنند و به این ترتیب زندگی خود را نجات دهند.
این پزشک خاطرنشان کرد: برخی نوجوانان برای اجازه ورود به گروه دوستانه  باید ابتدا مواد دخانی مصرف کنند تا بتوانند در گوره دوستانه حضور داشته باشند درحالیکه اگر نوجوانی مهارت نه گفتن را آموزش دیده باشد می تواند بر این موضوع غلبه کند همچنین خانواده ها باید به صورت غیر مستقیم بر دوستان فرزندانشان نظارت داشته باشند.
این مدیر گروه سلامت معاونت بهداشتی بیان کرد: برخی افراد برای رفع خستگی، عصبانیت، دلشوره و اضطراب اقدام به مصرف مواد دخانی می کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه در جامعه به گونه ای وانمود شده که مصرف قلیان ظاهری ناپسند نداشته و برخی تصور می کنند عوارض آن بسیار ناچیز است در حالیکه هر یک بار مصرف قلیان معادل مصرف 100 نخ سیگار است.
وی افزود: امروزه یکی از مشکلات عمده در تمامی کشورها سوء مصرف دخانیات است که به صورت همه گیر در آمده است.
دکتر سنگستانی یادآور شد: افرادی که در معرض دست دوم دود سیگار قرار دارند نیز بسیار متاثر از دود مواد دخانی خواهند بود و به این ترتیب مواد مضر وارد بدن آنها می شود، به این ترتیب به مادران باردار و کودکان توصیه می شود در معرض دود سیگار قرا ر نگیرند.
وی ادامه داد: افراد خانواده که سیگار مصرف می کنند باید جای مخصوص برای سیگار کشیدن داشته باشند تا از آلوده شدن اشیا منزل و محیط اطراف جلوگیری بعمل آید.
دکتر سنگستانی اذعان کرد: تمامی افراد جامعه تا جایی که امکان دارد باید از قرار گیری در معرض دود سیگار خودداری کنند، و برای حضور در رستوران و تفریحات مکانهای سالم را برای تفریح انتخاب کنند.

گزا رش: زهرا فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل