سردرد، شایع ترین علامت تومور مغزی

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، پس از سرطان خون، تومور مغزی شایع‌ترین نوع سرطان در میان کودکان است.18خرداد به عنوان روز جهانی تومور مغزی شناخته است. تومور مغزی یک توده غیرطبیعی در مغز است که بنا به ماهیت سلول‌های تشکیل دهنده، می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد. تومور مغزی به عبارت دیگه نوعی نئوپلاسم داخل‌جمجمه‌ای سخت و تو پُر، یا یک تومور (رشد غیرطبیعی سلولی)، در داخل مغز یا کانال مرکزی نخاع است.

دکتر فهیمه اسماعیلی در گفتگوی اختصاصی با سیناپرس اظهار کرد: تومور مغزی علل های مختلفی دارد که قسمت کمی از آن به ژنتیک مربوط می شود اما مقالات زیادی درباره سبک زندگی انجام شده که تا کنون هیچ سندی مبنی بر قطعیت به وجود آمدن تومور مغزی بر اساس سبک زندگی وجود ندارد.

وی افزود: علل به وجود آورنده تومور مغزی علت واضح شده و ثابت شده ای ندارد اما ممکن است سبک زندگی در به وجود آمدن آن بی تاثیر نباشد.

دکتر اسماعیلی افزود: در مورد اشعه ها و امواج موبایل و تاثیرات آن بر روی مغز تحقیقات زیادی انجام شده اما هیچ سندی در این خصوص تایید نشده اشت.

وی به انوع تومورهای مغزی اشاره و اضافه کرد: تومورهای مغزی دو نوع خوش خیم و بدخیم هستند که نوع خوش خیم تنها به جراحی نیاز دارد  و با برداشتن و تخلیه کامل تومور، بیمار بهبود می یابد، اما تومورهای بدخیم بعد از انجام جراحی نیازمند رادیوتراپی و شیمی درمانی هستند.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه گفت: سردرد شایعترین علامت تومور مغزی است که نوع سردرد آن با سایر سردردها متفاوت است، همچنین به طور معمول سردردهای ناشی از تومورهای مغزی بعد از خواب در اوایل صبح آغاز می شود و نوع درد آن با سایر سردردها متفاوت است و ممکن است با تهوع همراه باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سایر علائم تومورهای مغزی علاوه بر سردرد با ضعف در دست ها و پاها، انواع نقص عصبی، اختلال در حافظه، اختلال در تکلم و اختلال در شنوایی و بینایی ممکن است همراه باشد.

این متخصص به تفاوت دیگر تومورهای خوش خیم و بدخیم اشاره و تصریح کرد: تومورهای خوش خیم در طول زمان بسیار طولانی کمی بزرگتر میشوند اما تومورهای بدخیم حالت تهاجمی داشته و در کوتاه ترین زمان ممکن بزرگ می شود.

وی گفت: نوع تومورهای مغزی در هر گروه سنی متفاوت بوده و تومور مغزی کودکان با نوع تومور مغزی بزرگسالان متفاوت است و از نظر جنسیتی و گروه سنی نمی توان مقایسه کرد.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا