نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سرطان کلیه و مثانه حاصل مصرف دخانیات

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر غفوری اظهار کرد: ایجاد بیماری‌های انسداد ریه، از بین رفتن مژک‌های تنفسی، بیماری‌های عفونی ریه و عفونت‌های ریه تنفسی، ایجاد برونشیت در بافت ریه، ایجاد تخریب بافت و نسوج ریه و سرطان‌های ریه از جمله عوارضی است که مصرف سیگار، قلیان و مواد دخانی بر دستگاه تنفسی می‌گذارد.

وی افزود: سیستم عصبی و مغز، قلب و عروق، معده و دهان و دندان از دیگر اعضای درگیر با دود و مضرات مصرف دخانیات هستند البته در هریک از این اعضا بیماری‌های خاص خود پدیدار می‌شود که گاه تبعات دیگری نیز در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تصلب شرایین، تنگی مزمن عروق، ایجاد نارسایی‌های مقاوم به درمان از جمله بیماری‌هایی هستند که با مصرف دخانیات به ویژه سیگار ایجاد می‌شوند و شاید کمتر کسی در جامعه آگاه باشد که مصرف سیگار و قلیان حتی بر سیستم مجاری ادراری نیز اثرگذار است و ارتباط مستقیمی با سرطان مثانه و سرطان‌های کلیوی دارد.

دکتر غفوری ادامه داد: خونریزی مغزی، سکته مغزی از جمله دیگر عوارض مصرف دخانیات است و به دلیل این عوارض متعدد طی سالهای اخیر سیستم بهداشت و درمان در کشورها و دولتها به این نتیجه رسیدند که هزینه درمان مصرف کنندگان دخانیات چندین برابر این هزینه ها در بخش پیشگیری است از این رو سازمان بهداشت جهانی و وزارت‌خانه‌های بهداشت و درمان مصمم شدند تا آگاهی مردم را از عوارض مستقیم و غیرمستقیم عوارض مصرف دخانیات بالا ببرند.

وی گفت: باری که بیماری‌های ناشی از مصرف مواد دخانی بر سیستم بهداشت و درمان هر کشور تحمیل می‌کند همچنین هزینه‌های اقتصادی مضاعفی که بر جامعه و خانواده فرد تحمیل می‌شود از جمله عوارض غیرمستقیم مصرف مواد دخانی است و هزاران عارضه دیگر در این رابطه به اثبات رسیده که در این مجال فرصت مطرح کردن آن وجود ندارد.

این فوق تخصص ریه در ادامه به لزوم گسترش آموزش و فرهنگ سازی در این موضوع تأکید و تبیین کرد: برنامه‌هایی که می‌تواند به صورت نسبی ما را به این هدف برساند از برنامه‌های آموزشی خانواده‌ها و دانش‌آموزان در مدارس آغاز شده و تا برنامه‌ریزی‌های کلان کشور به ویژه ارائه اطلاعات در رسانه‌ها را شامل می‌شود.

وی گفت: آگاهی دانش آموزان و والدین آنها در نتیجه تعامل سیستم آموزشی با خانواده‌ها از جمله راهکارهایی است که باید در راستای آگاهی بخشی و پیشگیری از مصرف مورد توجه قرار گیرد، همچنین لازم است دانشگاه‌های علوم پزشکی و رسانه‌های جمعی نیز در این خصوص وارد عمل شوند که خوشبختانه در سال‌های اخیر حضور و تعاملات پر رنگی را در این زمینه شاهد هستیم.

دکتر غفوری در پایان با اشاره به خسارت و مضرات متعدد مصرف دخانیات بر اقتصاد و سلامت جامعه گفت: لازم است از مجاری و ابزارهای متعدد، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را در کاهش مصرف دخانیات بیشتر کنیم.

خروج از نسخه موبایل