زمان طلایی تشخیص اختلال تیروئید، 3 تا 5 روزگی است

دکتر راضیه سادات میر معینی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: زمان طلایی برای تشخیص اختلالات تیروئیدی از دوره نوزادی بوده که مجموعه مرکز بهداشت با توجه به اهمیت موضوع 3 تا 5 روزگی نوزاد را مورد معاینه قرار می دهند و آزمایشات لازم از نوزاد انجام  و وضعیت تیروئید وی سنجیده می شود.

وی افزود: در گذشته ها تیروئید نوزادان ازمایش نمی شد و به این ترتیب این کودکان با اختلالات هوش و آی کیو مواجه می شدند اما در حال حاضر خوشبختانه پوشش بالای 100 درصد وجود دارد و با انجام تست خون از پاشنه نوزاد در بدو تولد این موضوع مورد سنجش قرار می گیرد تا در صورت وجود اختلالات کودک درمان شود.

دکتر میر معینی با بیان اینکه عدم تشخیص و درمان تیروئید در نوزادان موجب بروز اختلالات هوش و آی کیو می شود، تصریح کرد: هر یک ماه تاخیر در تشخیص تیروئید یک درجه از هوش کودک می کاهد بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع مجموعه مرکز بهداشت نسبت به این موضوع حساسیت نشان می دهد و در صورت وجود اختلال تیروئیدی نوزاد را تحت درمان قرار می دهد.

وی گفت: تمامی نوزادان از بدو تولد تحت غربالگری قرار می گیرند و در صورت وجود اختلال در تیروئید و وجود بیماری فنیل کتونوری که در هوش و ذهن کودک تاثیر می گذارد، مورد غربالگری، آزمایش  و تحت درمان قرار می گیرند.

دکتر میر معینی خاطرنشان کرد:  مجموعه مرکز بهداشت تمامی تلاش خود را می کند تا فرزند سالم به جامعه تحویل دهد بنابراین به گونه ای برنامه ریزی شده که حتی یک کودک از تحت مراقبت جا نماند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا