نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرای زودهنگام دامها آسیب به مراتع را به دنبال دارد

اسفندیار خزائی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: کوچ زودهنگام عشایر به منابع طبیعی و مراتع خسارت وارد می کند به گونه ای که برخی گیاهان در حال گرده افشانی بوده و حضور زودهنگام دام ها در مراتع موجب از بین رفتن شرایط رشد گیاه می شود.
وی افزود: مراتع برای تامین علوفه دامها در نظر گرفته شده اما حضور زودهنگام دام و چرای آنها در مراتع به طبیعت آسیب می رساند و در آینده دامها نیز با مشکل تامین علوفه مواجه می شوند.
خزائی با اشاره به کمبود بارش ها در سال جاری و خشکسالی های اخیر، اظهار کرد: با توجه به کاهش بارش ها و پراکنش نامناسب بارندگی ها با کاهش 40 درصدی رشد اندامهای هوایی گیاهان که علوفه خشک را تامین می کنند مواجه هستیم بنابراین باید سعی کنیم فشار کمتری به مراتع وارد شود درغیر این صورت گیاهان خوش خوراک رو به کاهش رفته و گیاهان مهاجم نیز افزایش می یابند.
وی گفت: کنترل دامهای عشایر تا کنون به خوبی انجام شده و با استقرارنیروهای مجموعه منابع طبیعی از ورود زودهنگام عشایر جلوگیری به عمل آمده، اما در برخی موارد روستاییان به رقابت با عشایر پرداخته و اقدام به چرای زودهنگام دام  می کنند که این امر اشتباه بوده و مشکلاتی را ایجاد می کند.
مدیر کل منابع طبیعی ادامه داد: با توجه به خشکسالی فعلی، عشایر دو و نیم برابر ظرفیت موجود دام می آورند و به این ترتیب مشکلاتی ایجاد می شود که امیدواریم عشایر با ظرفیت مناسب اقدام به کوچ کنند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل