نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این میزان بارندگی برای رفع خشکسالی کافی نیست

محمد ضروری در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: میزان میانگین بارندگی‌های استان بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های مبنا ۲۱۵ میلیمتر بوده و در سال گذشته که سال خشکی بوده به نسبت مشابه امسال ۲۶۹ میلیمتر بارش در استان اتفاق افتاده که بر اساس این آمار بارندگی‌های امسال به نسبت مشابه سال قبل ۲۰ درصد و به نسبت بلند مدت  ۳۴ درصد کاهش را نشان می دهد بنابراین این میزان بارندگی برای رفع خشکسالی کافی نیست.

وی  میزان میانگین بارندگی در بلند مدت و در مدت مشابه  را ۳۲۸ میلیمتر دانست و یاد آور شد: اختلاف میانگین آمار بارندگی ایستگاه های باران سنجی شرکت آب منطقه ای همدان با اداره کل هواشناسی مقدار بارندگی در محل نصب این ایستگاه ها است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان گفت:حجم ذخیره شده بارندگی‌های اخیر استان  تنها برای ۲  تا سه ماه کافی بوده و نباید گمان کرد که با بارندگی روزهای گذشته شرایط بهتر و طبیعی شده است.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته ماهیانه ۳ تا ۳.۵ میلیون مترمکعب از حجم آب سد اکباتان استان همدان به مصرف شرب می رسید، گفت: حجم ذخیره شده بارندگی‌های اخیر تنها برای ۲ تا سه ماه بوده و نباید گمان کرد که با بارندگی روزهای گذشته شرایط بهتر و طبیعی شده است.

وی با اشاره به مدیریت آب توسط شرکت آب و منطقه ای استان  تصریح کرد:در کنار حجم ذخیره شده بارندگی‌ها در سدها ،برداشت آب  برای مصارف  شرب همدان  را از سد اکباتان  کاهش دادین  تا میزان آب وارده ذخیره شده برای فصول گرم باقی بماند، در حال حاضر ۲ تا ۲.۵ مترمکعب آب وارد سدها شده و نیم متر مکعب خارج می‌شود.

وی در پایان گفت: پروژه خط انتقال آب رسانی به شهر همدان با قوت در حال اجراست و بر اساس پیش بینی‌ها این طرح در ابتدای تیر ماه سال جاری به نتیجه خواهد رسید.

گزارش: کامبیز قمری

خروج از نسخه موبایل