نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حذف غربالگری جنین به معنای مجوز تولد نوزاد معلول نیست

دکتر شهلا نوری در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: در گذشته انجام تست غربالگری برای تمامی مادران باردار توصیه می شد اما در حال حاضر این تست برای مادران پر خطر یا والدینی که اصرار بر انجام تست غربالگری داشته باشند انجام می شود.

وی با بیان اینکه حذف غربالگری ناهنجاری های جنین در سامانه های الکترونیک به معنای صدور مجوز برای تولد نوزادان معلول نیست، تصریح کرد: حذف غربالگری ناهنجاری های جنین در سامانه های الکترونیک تنها از سطح شماره ۱ که ویژه افراد عام بوده به سطح ۲ منتقل شده است و یکی از وظایف گروه سلامت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، در مرحله مراقبت سطح ۱، جدای از آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات ویژه سلامت مادران و جنین به عموم جامعه، اقدام به معرفی تمام مادران باردار در ۳ ماهه نخست به مراکز ویژه انجام غربالگری و ارائه مشاوره های مربوطه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره 3 ماده 53 قانون ویژه جوانی جمعیت این اقدام از سطح یک که عموم جامعه را شامل میشد حذف  و به سطح دو که افراد خاص را بر میگیرد منتقل شده است.

دکتر نوری ادامه داد: در سطح دو نیز تنها مادران بارداری که به واسطه بیماری یا سن نامناسب بارداری نیازمند مراقبتهای ویژه هستند با تایید و  صلاح پزشک متخصص برای غربالگری ناهنجاری جنین به مراکز مربوطه معرفی می شوند.

مدیر سلامت جمعیت معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان در پایان بهترین دوره بارداری را 20 تا 35 سالگی اعلام کرد و افزود: بارداری در خارج از این بازه زمانی نیازمند مراقبتهای ویژه است.

گزارش: کامبیز قمری
 

خروج از نسخه موبایل