گنج نامه همدان؛ تلفیقی از تاریخ و طبیعت

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، کتیبه یا سنگ‌نبشته‌های گنجنامه نوشته‌هایی از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند در پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره‌ی عباس‌آباد حک شده است.

 این کتیبه‌ها هرکدام در سه ستون بیست خطی به زبان‌های پارسی باستان، نوشته شده اند، که این کتیبه ها زیبایی این منطقه را دو چندان کرده اند.

آبشار گنج‌نامه با ۱۲ متر ارتفاع در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و در پنج کیلومتری غرب همدان کنار کتیبه‌های گنج‌نامه قرار دارد. این آبشار دارای آب دائمی است و در زمستان‌ها نیز جریان دارد. دبی متوسط آب (حجم آب جابجاشده از یک مقطع مشخص) این آبشار ۲۰۰ لیتر در ثانیه است که از دره‌ی زیبای عباس‌آباد و گنج‌نامه می‌گذرد. این آبشار در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و نزدیک شهر تاریخی همدان واقع شده است. وجود قندیل‌های یخی در فصول سرد، زیبایی این آبشار را دوچندان و خیل عظیمی از یخ‌نوردان را به خود جذب می‌کند.

آبشارگنجنامه و دره‌های سرسبز عباس‌آباد، تاریک‌دره و کیوارستان دیده می‌شود. تاریک‌دره نیز به دو شاخه تقسیم می‌شود: در شاخه شرقی آن، تاسیسات پیست اسکی تاریک‌دره احداث شده است و در ضلع غربی تاریک‌دره، در خط الراس گردنه (گدوک)، جاده ماشین رو جدید با راه کاروان رو قدیمی یکی می‌شود.

در پشت آبشار دشتی زيبا و پرگل در دامنه‌ی کوه الوند گسترده شده است که به ميدان ميشان معروف است. اين دشت زيبا در فصل بهار ميعادگاه علاقه‌مندان به کوه و طبيعت، گروه‌های مختلف کوهنوردی و دانشجويان علاقه‌مند است.

در ميان صخره‌های اطراف دشت ميشان، آبشارهای فصلی بسيار زيبايی جریان دارند. از نزديکی آبشار گنج‌نامه، جاده‌ای جدا می‌شود که با گذشتن از پيچ‌و‌خم‌های دامنه‌ی کوه الوند و دشت‌های مرتفع بسيار زيبا به شهر تويسرکان، مرکز گردوی ايران می‌رسدو این مسیر بسیار دیدنی و غیر قابل وصف است.

تله‌کابین گنج‌نامه در مجاورت کتیبه‌های تاریخی و آبشار زیبای گنج‌نامه واقع شده است. طول خط این تله‌کابین ۱۶۸۰ متر و اختلاف ارتفاع آن ۸۰۰ متر، دارای ۱۷ پايه و ۵۰ عدد کابين در فاز نخست است که این تله کابین به دشت میشان امتداد دارد.

آب و هوای مطبوع کوهستان، دره‌ی زیبای الوند و چشم‌انداز بی‌نظیر دشت میشان سبب شده است که گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی جهان، به این منطقه سفر کنند.

خبرگزاری سیناپرس، شعبه همدان سفر به همدان و بازدید از این منطقه گردشگری بسیار زیبا و جذاب را به علاقمندان سفر به همدان با رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا