حذف دلال از چرخه تولید تا توزیع

مرتضی بیدآبادی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: در اجرای این طرح دست دلالان که به صورت غیر قانونی قیمت ها را افزایش می دهند کوتاه می شود و به ناچار این افراد  از این چرخه حذف می شوند.

وی ادامه داد: در گذشته در نظام توزیع و قیمت گذاری مشکلاتی وجود داشت که این موضوع موجب نارضایتی مصرف کنندگان و تولید کنندگان می شد، اما خوشبختانه با اجرای طرح درج قیمت  تولید کننده این رضایتمندی افزایش یافته است.

معاون نظارت صمت افزود: این طرح بر اساس بند 23 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که اشاره به شفاف سازی قیمت ها، روان سازی نظام توزیع  و نظارت هوشمند دارد، اجرا می شود.

بیدآبادی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت طرح  درج قیمت تولید کننده را اجرا کند که  به دنبال شفاف کردن قیمت ها و حذف هزینه های غیر منطقی شبکه توزیع حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان را رعایت کند که این امر رضایتمندی دو سویه را به دنبال داشته است.

وی گفت: بر اساس مفاد دستور العمل قیمت تولید کننده یا وارد کننده درج شده بر روی کالا باید مطابق با قیمت  فروش بر اساس فاکتور های فروش باشد.

معاون نظارت بازرشی صمت به مزایای اجرا این طرح اشاره و اضافه کرد:  حذف برچسب تخفیفات غیر واقعی فروشگاه های زنجیره ای، نرخ های رقابتی در بازار، کاهش بهای پرداخت توسط مصرف کنندگان نهایی، روز آمد سازی شیوه های نظارت بر بازار، شفاف سازی قیمت ها و حذف واسط های غیر ضرور از مزایای اجرای این طرح محسوب می شوند.

وی به اهداف اجرای این پروژه اشاره  و تصریح کرد: شفاف و  روانسازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روز آمد سازی شیوه های نظارت بر بازار، ایجاد بهره وری و رقابت سالم عامل تامین و توزیع، کاهش نوسانات نامتناسب قیمتها، حذف تخفیف های بدون مبنا و غیر واقعی، کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان، ارائه اطلاعات قیمتی و آگاهی رسانی به مصرف کنندگان، حذف واسطه های غیر ضرور، جلوگیری از انباشت و احتکار کالاهای سرمایه ای در شبکه توزیع و امکان نظارت بر رعایت سودهای مصوب قانونی حلقه های تامین و توزیع از اهداف اجرای این پروژه هستند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح از 27 آذر ماه سالجاری  در چهار مرحله آغاز شده که مرحله چهارم این طرح در 23 بهمن ماه اجرا شد و در نهایت تا خرداد ماه سال 1401 نیز تمامی کالاها مشمول این طرح می شوند.

بیدآبادی تصریح کرد: شفاف سازی قیمتها، از بین رفتن احتمال تبانی با تولید کننده و حذف تخفیف های بدون مبنا و غیر واقعی از دیگر مزایای این طرح هستند.

وی با بیان اینکه مرحله اول این طرح در 27 آذر ماه اجرا شده، خاطرنشان کرد: آب میوه، آب معدنی، ماء الشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو در مرحله اول مشمول طرح شدند و مرحله دوم نیز در چهام دی ماه اجرا شد که شامل پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی است.

معاون نظارت و بازرسی صمت تاکید کرد: مرحله سوم این طرح در تاریخ 19 دی ماه سالجاری اجرا شد که شامل لنت ترمز، روغن موتور، فیلتر روغن، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، ماکارونی، کنسروها و ترشیجات می شود همچنین مرحله چهارم این طرح در23 بهمن ماه آغاز شده که شامل انواع حبوبات، ادویه جات، غلات،چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکباربه صورت بسته بندی شده، فرآورده های پروتئینی،انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیبس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی، صوتی وتصویری به صورت کامل و لوازم یدکی خودرو است.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا