نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لزوم توجه بیشتر به وقف در حوزه سلامت

درباره وقف و ارزش و ویژگی‌های آن روایات متعددی نقل کرده‌اند. در حدیث مشهوری از رسول خدا (ص) نقل‌شده است: «هرگاه فرزند آدم بمیرد، عمل او قطع می‌شود مگر از سه چیز؛ صدقه جاریه (وقف به‌عنوان نمونه‌ای از صدقه جاریه)، علمی که از آن سود برده شود یا فرزند صالحی که برای او دعا کند.»

رسول گرامی اسلام (ص) در حدیث دیگری می‌فرماید: «چند چیز است که بعد از مرگ مؤمن پاداش آن‌ها به او می‌رسد؛ علمی که از خود به یادگار گذاشته باشد، فرزند صالحی که جانشین خوبی برای او باشد، قرآنی که به ارث گذاشته، مسجدی که ساخته، منزلی که برای مسافران درراه مانده بناکرده، نهری که آن را جاری ساخته است و صدقه‌ای که در حال حیات وزندگی خود انجام داده باشد.»

اهمیت اثرگذاری وقف در جامعه را می‌توان در حوزه سلامت مشاهده کرد. برای مثال وقف مکانی به‌عنوان بیمارستان و یا وقف برای تجهیز آن می‌تواند مستقیم بر وضع سلامت جامعه تأثیرگذار باشد. برای تحقق این هدف ساختارهایی مانند شورای راهبردی وقف و سلامت، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های سلامت کشور و مجمع خیرین سلامت کشور برای پیگیری موضوعات مربوط به حوزه سلامت راه‌اندازی شده است و قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مشارکت‌های اجتماعی نیز پیگیری این موضوعات را بر عهده دارد.

سید محمدهادی ایازی، قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مشارکت‌های اجتماعی، در تشریح عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های سلامت در یک سال گذشته، از الزام همه دانشگاه‌های سراسر کشور نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های سلامت در هر استان خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به تجربیات موفق حاصل از مشارکت بین بخشی که بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صورت گرفته است، گفت: همکاری با اوقاف، به تبادل تجربیات مؤثر در این حوزه منجر شده و اطلاعات جامعی را گردآوری کرده‌ایم که به‌زودی با راه‌اندازی سایت وقف و سلامت همه اطلاعات مربوط به موقوفه‌های سلامت به تفکیک استان در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

ایازی با تأکید بر این‌که وزارت بهداشت، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین را یک فرصت تلقی می‌کند، افزود: دولت‌ها به‌تنهایی قادر به تأمین سلامت مردم نخواهند بود، چراکه منابع محدود دولتی نمی‌تواند هزینه‌های در حال افزایش بهداشتی و درمانی را پوشش دهند و اگر نگاه دولتی در حوزه سلامت حاکم باشد با روند موجود، برطرف شدن بسیاری از کاستی‌های حوزه سلامت و کمبود تخت‌های بیمارستانی سال‌ها زمان می‌برد.

به گفته  ایازی، موفقیت برنامه‌ریزی در موضوع وقف درگرو تعامل با سایر بخش‌هاست و نباید از ظرفیت مشارکت بین بخشی غافل ماند.

وی بر ضرورت تعامل بیشتر حوزه مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه‌ها با خیرین، شهرداری‌ها، اوقاف و بهزیستی تأکید کرد و افزود: در برخی دانشگاه‌ها با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی، ارتباطات بسیار خوب و قانونمندی را برقرار کرده‌اند که می‌تواند به‌عنوان الگوی موفق به سایر دانشگاه‌ها تعمیم داده شود.

قائم‌مقام امور مشارکت‌های اجتماعی وزیر بهداشت در ادامه افزود: با توجه به چالش‌های کلی نظام سلامت نظیر ناکافی بودن منابع، بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در امور سلامت اهمیت بسیاری دارد و به نتایج مثبتی مانند افزایش بهره‌وری، تحول و دگرگونی، توسعه پایدار و سهیم شدن همه مردم در پذیرش مسئولیت منجر می‌شود.

ایازی با تأکید بر این‌که مشارکت موجب ارتقای سطح آگاهی اجتماعی و فرهنگ پذیری انسان‌ها و درنهایت به تحقق یک هدف مشترک منجر می‌شود، تصریح کرد: توسعه و پیشرفت کشور مستلزم فراهم کردن زمینه مشارکت سازمان‌یافته مردم است که می‌تواند نویدبخش رشد و شکوفایی آن جامعه در سایه مشارکت و همکاری مردم باشد.

ایازی با تأکید بر این‌که باور مردم در انجام مشارکت‌های اجتماعی زمانی تحقق پیدا می‌کند که آگاهی و توانمندسازی به‌عنوان امری جدی و مستمر موردتوجه قرار گیرد، افزود: آنچه امروزه انجام مشارکت را در یک جامعه بامعنی می‌سازد باور مردم در انجام آن است و این امر زمانی محقق می‌شود که دو عنصر آگاهی مشارکت و تضمین نحوه مشارکت به‌عنوان امری جدی موردتوجه قرار گیرد.

قائم‌مقام امور مشارکت‌های اجتماعی وزیر بهداشت با اعلام ساخت چهار بیمارستان هزار تختخوابی در شرق، مرکز، جنوب و شمال تهران گفت: اکنون فقط تکلیف زمین بیمارستان شرق تهران مشخص نشده و دیگر بیمارستان‌ها جانمایی شده است و امیدواریم سازمان اوقاف در صورت وجود زمین موقوفه‌ای برای اختصاص و ساخت بیمارستان در شرق تهران، در این زمینه مشارکت کند.

ایازی با اشاره به طرح اوراق وقف تصریح کرد: می‌توانیم بر روی این موضوع توافق داشته باشیم که سازمان اوقاف اوراق جدیدی با توجه به اختیارات گسترده‌ای که دارد، انتشار دهد و به  ریاست آقای دانش جعفری، مشاور اقتصادی وزیر بهداشت، کارگروهی برای جذب منابع خیرین و مشارکت مردم همراه با  اطلاع‌رسانی و تبلیغ گسترده راه‌اندازی شود.

قائم‌مقام مشارکت‌های مردمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: این کارگروه در هر منطقه و هر استانی برای مشارکت مردم آن منطقه در پروژه‌های مربوط به همان حوزه شکل  خواهد گرفت.

 در نشست اولیه شورای راهبردی وقف و سلامت پیشنهاد شد ساختاری با عنوان وقف و سلامت برای پیشبرد بهتر امور در سازمان اوقاف تشکیل شود که با توجه به موانع قانونی محقق نشد. ایازی ضمن اشاره به این موضوع افزود: می‌توان این ساختار را در استان‌ها در قالب یک دفتر یا دبیرخانه کارگروه ایجاد کرد تا امور موقوفات درمانی متولی خاص داشته باشد.

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل