نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستيابي به فرمول آزمايشگاهي ساخت نانو كامپوزيت‌هاي جاذب رادار

 دکتر "نعیمه بحری لاله " مجری این طرح در این باره اظهار کرد: امروزه جذب امواج الکترومغناطیس در ناحیه میکروموج از اهمیت بسزایی برخوردار است. با رشد سریع وسایل الکترونیکی به دانش و موادی نیاز است که امواج مضر را جذب کند و ارزان و مناسب هم باشد.

وی افزود: مواد نانو به دلیل خواص بی نظیر الکتریکی و مکانیکی گزینه‌های مناسبی برای جاذب‌های امواج الکترومغناطیسی هستند و کامپوزیت‌های بر پایه مواد نانو می‌توانند کم‌وزن، ارزان و راحت سنتز شوند. با توجه به ماهیت و جایگاه مواد جاذب امواج، سنتز این مواد و بررسی برخی از خواص آنها مدنظر بود که در ابتدا بعد از ارائه تئوری‌های بنیادی جذب امواج الکترومغناطیس، سنتز نانو ذرات فریت کبالت روی و فریت نیکل روی و کامپوزیت‌های آنها در زمینه پلی ­آنیلین با درصدهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
این محقق در ادامه گفت نتایج آنالیزهای صورت گرفته نشان از تشکیل نانوکامپوزیت پلی ­آنیلین/ فریت­روی- کبالت و پلی­ آنیلین/ فریت­روی- نیکل داد. سپس کامپوزیتهای فوق در ماتریس اپوکسی در درصد وزنی 20 % پخش و در قالب مناسب پخت شد. خواص جذبی میکروموج کامپوزیتهای فوق بوسیله تکنیک بازتاب در محدوده فرکانسی GHZ 12-8 مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که کامپوزیت­های سنتز شده جذب خوبی نسبت به امواج الکترومغناطیس از خود نشان می دهند. از بین کامپوزیتهای ساخته شده کامپوزیت حاوی پلی ­آنیلین/ فریت­روی-نیکل 35% کمترین میزان کاهش انعکاس را از خود نشان داد.

از  طرح محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و دانشگاه پیام نور تهران تا به حال یک مقاله در دست چاپ است و یک مقاله دیگر در پنجمین کنفرانس بین المللی نانوساینس و نانوتکنولوژی ارائه شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل