نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مهاجرت نخبگان در حوزه پزشکی شبیه فرار است

دکتر حبیب اله موسوی بهار در نشستی با حضور در خبرگزاری سیناپرس اظهار کرد: بحث مهاجرت پزشکان ارتباط زیادی به درآمد آنها ندارد. گاهی فرد به دنبال یک موضوع تخصصی بوده و برای مباحث علمی و حرفه ای به دنبال مهاجرت است به عنوان مثال در کشوری به موضوع تخصصی وی بسیارتوجه می شود و فرد علاقمند به این موضوع است و برای کسب مدارج علمی به دنبال مهاجرت به این کشور است، اما گاهی فرد تنها به دنبال رفتن و دور شدن از شرایط موجود است که تنها هدفش رفتن بوده و در جستجوی مهاجرت به کشوری است که مهاجرت پذیری راحت تری دارد و شرایط پذیرش آنها بهتر باشد که این نوع تفکر را باید فرار خواند چرا که فرد تصور می کند در هر صورت به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر مصادیق شرایط بهتری را حتی با تحمل دوری از اقوام و خانواده خواهد داشت که بخش بزرگ مهاجرت پزشکان در این گروه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه هر شغلی ارزش خود را داشته و شغل پزشکی بخش عمده ای از مشکلات جامعه را حل می کند بنابراین نباید به آنها نگاه توهین آمیزانه داشته باشیم، نه تنها پزشکی و طبابت بلکه هیچ شغلی نباید مورد توهین یا تمسخر یا تحقیر باشد. بخصوص از افراد تحصیل کرده و صاحب کرسی و صاحب تریبون انتظار نمی رود به رده شغلی خاصی توهین کنند بنابراین علل مهاجرت یا فرار بسیار است و این فضای بی احترامی هم قطعا نقشی در آن دارد.

 موسوی بهار با بیان اینکه باید از الگوهای موفق جهان یا الگوهای موجود در داخل الگو بگیریم، تصریح کرد: در حوزه علوم پزشکی تقریبا هیچ فارغ‌التحصیل رشته های علوم پزشکی بیکار و بدون شغل نمی ماند، بنابراین علت مهاجرت کادر پزشکی ارتباطی به یافتن شغل ندارد البته پیشنهاد های شغلی با شرایط بهتر درآمد و زندگی خیلی وقتها جذاب تر هستند و افراد را بسوی خود می کشند بویژه اگر عوامل دفعی نیز باشد که متاسفانه زیادند.

وی ادامه داد: دانشجویان رشته های غیر پزشکی بعد از فارغ التحصیلی ممکن است به دنبال یافتن شغل بروند اما در حوزه علوم پزشکی چنین وضعیتی وجود نداشته  و حتی در برخی بخش ها با کمبود کادر پزشکی نیز مواجه هستیم.

 موسوی بهار به ارتباط صنعت و شاخه علوم پزشکی اشاره کرد  و افزود: دانشگاه صنعتی و دانشگاه بوعلی نیز می تواند  حلقه واسط بین صنعت و رشته پزشکی باشند، به گونه ای که مهندسان پزشکی عملکردهای بسیار خوبی داشته و زمینه پیشرفت علم پزشکی را فراهم کردند  مثلا با ترکیب سی تی اسکن و اسکن هسته ای پت اسکن را به وجود آوردند و این دستگاه نیز در تشخیص سرطان به بیماران سرطان بسیار کمک کرده است.

این متخصص اورولوژیست خاطرنشان کرد: در بحث مهاجرت مشوقان زیادی در خارج از کشور وجود داشته و چندین سایت و تبلیغات در فضای مجازی برای افراد وجود دارد که آنهابرای مهاجرت تشویق شوند و حتی در برخی موارد برای افراد شغل یابی کرده و آنها را به مهاجرت ترغیب می کنند، همچنین از داخل کشور نیز مشوقی برای ماندن وجود نداشته و دلایل زیادی برای نارضایتی وجود دارد‌.

وی با بیان اینکه مهاجرت جامعه پزشکی در کشور درد بیشتری را به جامعه تحمیل می کند، تصریح کرد: مهاجرت در بقیه حوزه ها هم به وفور در حال اتفاق است اما مهاجرت جامعه پزشکی سریعتر درد را به جامعه منتقل می کند به همین دلیل نسبت به مهاجرت جامعه پزشکی حساس تر شده ایم، در حالیکه شاهد مهاجرت سرمایه گذاران و کارآفرینان در حوزه صنعتی هستیم که این سرمایه گذاران در صورت مهاجرت ضربه بزرگی وارد خواهد کرد.

موسوی بهار به تغییر حرفه کادر پزشکی در برخی موارد اشاره کرد و افزود: هر فرد عاقل و باهوشی هنگام ورود به جامعه، وضعیت معیشتی را در نظر گرفته وحق انتخاب برای شغلش دارد، بنابراین برخی پزشکان ممکن است بعد از فارغ التحصیلی و بعد از مدتی فعالیت در حرفه پزشکی تغییر شغل دهند.

این متخصص اورولوژی با بیان اینکه علم پزشکی در کشور ما بسیار توانمند است، یادآور شد: با خدمات پزشکی می‌توانیم ثروت آفرینی فوق العاده‌ای در کشور داشته باشیم و در پیشرفت اقتصاد کشور سهیم باشیم.

وی ادامه داد: از علم پزشکی می توان برای کشور بسیار درآمدزایی کرد و درآمدهای صنعتی و نفتی را برای زیرساخت ها کنار گذاشت،  اما برخی کشورها از جمله ترکیه علم و توانایی پزشکی ایران را با خود برده و می توان گفت افول پزشکی آغاز شده است و این در حالیست که می توان650 میلیون نفر جمعیت اطراف منطقه از تونس تا قرقیزستان را با علم پزشکی خدمات داد و برای کشور سود جمع آوری کرد در حالیکه ترکیه بسیار سریعتر عمل کرده است و توریسم  پزشکی ایران را با خود برده اند و به این ترتیب موسسات پزشکی نیز رشد نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید کفش سرمایه گذار را جفت کنیم و به آنها احترام بگذاریم و شرایط را برای آنها تسهیل کنیم، گفت: در صورتیکه سرمایه گذاران حمایت نشوند، فاکتوری برای رفتن آنها ایجاد می شود و به این ترتیب سخت گیری ها و سنگ اندازی ها برای سرمایه گذاران در بخش های مختلف به ویژه حوزه پزشکی عامل رفتن آنها را فراهم می کند.

دکتر موسوی بهار خاطرنشان کرد: نگاه به سرمایه گذار در کشور ما هنوز در دوران کمونیستی به سر می برد در حالیکه اگر سرمایه گذاران در کشور نباشند، ما هم چیزی نداریم در حالیکه باید سرمایه گذار به ماندن تشویق شود و سرمایه اش حفظ شود در غیر این صورت شاهد مهاجرت سرمایه گذاران خواهیم بود.

این متخصص به پروژه اسکای مال اشاره کرد و افزود: این پروژه برای استان عایدی خوبی به همراه داشت و تعداد زیادی شغل ایجاد می کرد و بهانه های و موانع مختلفی برای اجرای این پروژه گذاشته شد در حالیکه در تهران شاهد اجرای چنین پروژه هایی هستیم که اجرا شده و مشکلی ایجاد نکرده است و به این ترتیب سرمایه گذاران را دلسرد می کنیم و به این ترتیب فاکتورهای رفتن آنها فراهم می شود.

وی بالابردن ظرفیت پزشکی را راهکار مناسبی برای عدم احساس مهاجرت کادر پزشکی نخواند  و گفت: افزایش ظرفیت رشته های پزشکی  تنها تولیدات کشورهای خارجی را بالا می برد چرا که افراد فارغ التحصیل رشته پزشکی فاکتورها و علتهای زیادی برای مهاجرت داشته و به تعداد مهاجرین افزوده می شود.

این متخصص سرشناس در حوزه اورولوژی با اشاره به این‌که دفتر ارتباط با صنعت به صورت ظاهری فعالیت دارد و آن طور که باید عمل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اشتیاقی برای نگهداشتن کادر پزشکی وجود ندارد و از آن طرف در خارج از کشور ذوق و شوق فراوانی برای استخدام و به کارگیری این افراد در حوزه های مختلفشان وجود دارد‌؛ می‌توانیم بگوییم در حال حاضر با فرار مغزها و نخبگان مواجه هستیم نه مهاجرت نخبگان! این افراد از خانواده و دوستان خود و بسیاری از موارد زندگی‌شان می‌گذرند و بخش اعظمی از آن ها در بخش فرار نخبگان قرار دارند؛ برایشان مهم نیست به کدام کشور می‌روند، صرفاً می‌خواهند به آرامش و یک امنیت مالی و کاری برسند و از وضعیت موجود فرار کنند!

وی اضافه کرد: اتفاقات دوران کرونا نیز در مهاجرت کادر پزشکی بی تاثیر نبوده و جذب این افراد از سوی کشورهای خارجی تسهیل شد.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اگردر توریسم پزشکی پیشرفت کنیم و بتوانیم زیرساخت ها و امکانات را ارتقا بدهیم اقتصاد کشور را می‌توانیم متحول کنیم و با جذب دانشجویان اتباع خارجی می توان درآمدزایی بسیار خوبی داشت چرا که در زمانی که ریاست دانشگاه علوم پزشکی همدان را برعهده داشتم از طریق ارتباط با اتباع خارجی و جذب آن ها در دانشگاه توانستیم درآمدزایی ارزی بسیار خوبی داشته باشیم و سایر دانشجویان نباید تصور کنند دانشجویان اتباع خارجی حق آنها را ضایع کرده چرا که این سهمیه جدا بوده و ارتباطی به کاهش  سهمیه دانشجویان داخلی در رشته پزشکی ندارد.

وی در پایان گفت: لازم است با کشورهای خارجی ارتباط و مراوده داشته باشیم و مراجع تقلید ما به این موضوعات اشاره داشتند و با آن موافق هستند و این در حالیست که در حال حاضر کشور ما در دنیا حضور فعالی ندارد و با قوانین فعلی و رفع برخی از مشکلات تحریم می‌توانیم مانع از مهاجرت نخبگان شویم وتا زمانی که سرمایه‌گذار سرمایه‌اش حفظ نشود و کشور ما با دنیا مراودات و ارتباط نداشته باشد، مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل