نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

غذادهی به سگهای بدون صاحب اکوسیستم را بهم می ریزد

مهدی صفی خانی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اظهار کرد: حضور حیوانات وحوش در سطح شهر به چندین عامل بستگی دارد، که یکی از آنها به رفتار انسان ها باز می گردد که باید نسبت به این موارد دقت داشته باشند.
وی افزود: غذا دهی به سگ های بی صاحب آنها را دچار ولع کرده و به کرات به دنبال غذا در نزدیکی مناطق مسکونی می گردند در حالیکه در اکوسیستم طبیعی نباید به صورت دستی غذا بدهیم چرا که نظم طبیعت بهم خورده و علاوه  بر آن سایر حیوانات وحوش نیز به طبع این امر در سطح شهر برای غذا حضور می یابند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم رعایت قلمرو محیط طبیعی این جانواران توسط انسانها  شاهد حضور آنها در سطح شهر هستیم، به گونه ای که در طی هفته های گذشته شاهد حضور شغال، گرگ و روباه در سطح شهر بوده ایم.
صفی خانی با بیان اینکه حضور جانوران وحوش در سطح شهر غیر طبیعی نیست، تصریح کرد: از دیر باز انسانها در کنار سایر جانواران زندگی می کردند و به ویژه شاهد حضور این حیوانات در روستاها بودیم و این اتفق غیر طبیعی نیست و به طور قانونی نباید آنها را از بین ببریم چرا که در غیر این صورت نظم طبیعت بهم می خورد.
وی گفت: در هفته گذشته چهار مورد شغال درمنطقه پارک اعتمادیه مشاهده شده که این امر غیر طبیعی نبوده و به علت سرمای هفته گذشته این حیوانات به سطح شهر آمده اند که بعد از بالا رفتن دمای هوا به دل طبیعت باز میگردند.
معاون طبیعی محیط زیست گفت: حضور چندین مورد گرگ از ابتدای سال تا کنون در سطح شهرها و روستاها گزارش شده و این موصوع را نباید غیر طبیعی جلوه دهیم  و باید مراقب افراد سالخورده و کودکان باشیم و از تنها گذاشتن آنها در کوچه خودداری کنیم همچنین از تردد در ساعات اولیه صبح و اواخر شب به تنهایی خودداری شود.
وی گفت: کشتن حیوانات درنده نظم طبیعت را به هم می ریزد و ممکن است تعداد برخی حیوانات بیش از حد متعارف شود که نظم اکوسیستم بهم می ریزد بنابراین تنها راه جلوگیری از حمله حیوانات مراقبت است چرا که به طور طبیعی حیوانات وحشی به انسان حمله نمی کنند، مگر احساس خطر کنند.
صفی خانی گفت: شهروندان نباید از حضور حیوانات درنده در سطح شهر احساس نگرانی داشته باشند همچنین در صورت مشاهده ترس را کنار گذاشته و از خود مراقبت کنند.
وی در پایان  به جمع آوری و مدیریت اصولی پسماند اشاره کرد و افزود: شهروندان نباید قبل از ساعت 9 شب و یا بعد از ساعت جمع آوری زباله توسط شهرداری، زباله ها را  بیرون از منزل بگذارند چرا که این امر موجب تشویق جانوران درنده به سطح شهر می شود، همچنین از سطل های زباله شهرداری استفاده کرده و از گذاشتن زباله در خارج از سطل زباله شهرداری خودداری کنند.

گزارش : سحر فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل