زوجین برای کسب مهارت ارتباط با یکدیگر بخوانند

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، الهام اصغری در وبینار تخصصی مهارت های ارتباطی زوجین که توسط خبرگزاری سیناپرس شعبه همدان برگزار شد، به تعاریف بیان ارتباط درست بین زوجین پرداخت و گفت: ارتباط درست فرایند ارسال و دریافت پیام است،  همچنین ارتباط صحیح بهترین راه تصحیح سوء تفاهم هاست همچنین ارتباط موثر تنها وسیله انتقال اطلاعات بین افراد بوده و ارتباط موثر تنها راه نشان دادن احساسات به دیگران است و در واقع ارتباط موثر پیش شرط هر نوع آموزش موثر و در نتیجه لازمه  رشد یک اجتماع است.
وی به اهمیت ارتباط پرداخت و گفت: ارتباط ناموثر باعث ایجاد سوء تفاهم می شود و  ارتباط ناموثرمنجر به نارضایتی، احساس تنهایی و تعارض در افراد خانواده و جامعه می شود همچنین ارتباط ناموثر در طول زمان می تواند اعتماد به نفس فرد را مختل کند  و باعث احساس درماندگی  شود.
اصغری ادامه داد: تمامی آسیب های فردی و اجتماعی ریشه در  ارتباطات ناسالم  داشته همچنین  ارتباط  ناموثر توانایی فرد برای مقابله  با مشکلات  زندگی را کاهش  می دهد.
این روانشناس با بیان اینکه عناصر اصلی شامل ارتباط کلامی و غیر کلامی هستند، تصریح کرد: تمرکز بر محتوای کلام، چگونگی شروع صحبت کردن، شفافیت، اختصار، بیان کلمات جزو عناصر کلامی محسوب می شوند اما لحن صدا، زیر و بمی درجه صدا، سرعت ادای کلمات، تاکید بر روی کلمات، حرکات،  فاصله و ظاهر، حالات چهره و سایر مصادیق جزو عناصرغیر کلامی محسوب می شوند که بر نوع ایجاد ارتباط درست موثر هستند.
وی با بیان اینکه هماهنگی و پاکیزگی، ناخودآگاه انسان ها را جذاب می کند، گفت: کسانی که به ظاهر  و آراستگی خود توجهی ندارند، از جذابیت، نفوذ و تاثیرگذاری خود می کاهند. اما باید توجه داشته باشیم آنچه که مهم است پاکیزگی و در عین حال ساده بودن مهم است چرا که برخی افراد به اشتباه برای جذاب شدن به تکاپو افتاده و لباس های عجیب وغریب می پوشند.
اصغری به گوش دادن فعال در ارتباطات زوجین تاکید کرد و افزود: گوش دادن فعال به اندازه حرف زدن و یا حتی بیشتر از آن انرژی مصرف می کند، بنابراین زوجین باید هنگام صحبت کردن همسرشان به وی توجه کنند و در مورد موضوعی که همسر راجع به آن صحبت می کند کاوش و پیگیری کنند و نشان دهند که با وی همراه هستند.
این روانشناس با بیان اینکه هر فردی منحصر به فرد و ویژه بوده و با همه انسان ها متفاوت است، گفت: اختلاف نظر می تواند افراد را غنی تر کند همچنین اختلاف باعث شادی و تفریح می شود و به نوعی اختلاف نظرباعث می شود افراد خود را بهتر بشناسند و زمانی که اختلاف نظر بین افراد وجود داشته باشد بهترین تصمیم ها گرفته می شود و زندگی به این ترتیب بهتر میشود.
وی ادامه داد: زمانی تعارض و اختلافات سازنده است که هر دو نفر از نتیجه اختلاف احساس رضایت و خشنودی کنند بنابراین اگر اختلاف روابط را مستحکم تر کند، تعارض هاسازنده است.
اصغری با بیان اینکه زوجین باید اختلافاتشان را با قواعد مشخص حل کنند، تصریح کرد: زمانی مناسب را برای حل اختلاف در نظر بگیرند  که بدون مشغله ذهنی برای انجام کاری دیگر به حل اختلاف بین خود بپردازند همچنین به نوبت گوینده و شنونده شوند و تمامی صحبت های همسرشان را گوش دهند و هنگامی که گوینده هستند بر مسئله تمرکز داشته باشند و اگر شنونده هستند سوال بپرسند تا موضوع را کامل متوجه شوند همچنین  خلاصه صحبت های همسرشان را بیان کنند تا اگر ابهامی باقی مانده، رفع شود.
وی ادامه داد: اگر موضوعی باعث اختلاف زوجین میشود باید برای موضوع مطرح شده راه حل ارائه دهند و  آن راه حل یک طرفه نباشد و مطابق با نیازهای هر دو زوج باشد.
اصغری در پایان گفت: تمامی انسان ها ارتباط برقرار کنندگان خوبی هستند، بنابراین اگر تصور کنیم فردی در برقراری ارتباط بی استعداد است، اشتباه بوده چرا که ارتباط گیری اکتسابی بوده و تمامی افراد می توانند ارتباط برقرار کنندگان خوبی باشند و زوجین باید نسبت به این موضوع توجه کنند و حتی درصورت نیاز از مشاوره کمک بگیرند.
گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا