فرزند معلول، فرزندآوری سایر اقوام را به تعویق می اندازد

دکتر مرضیه سنوئی فریمانی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: در زمان های گذشته امکان شناسایی نوزادانی که معلولیتهای غیر قابل اصلاح دارند وجود نداشت و این امر از طرف خانواده ها پذیرفتنی بود اما هم اکنون با پیشرفت علم این امکان بوجود امده که با تشخیص های قبل از تولد و حتی قبل از لانه گزینی جلوی بوجود آمدن نوزادان ناهنجار و با معلولیتهای شدید را گرفت.

وی افزود: جنین معلول نه تنها  باعث یک عمر ناراحتی و افسردگی یک خانواده می شود بلکه ترس و واهمه سایر نزدیکان و‌آشنایان این خانواده ها که شاهد این مشکلات هستند اغلب با به تعویق انداختن  فرزندآوری در عمل باعث می شود، با افزایش سن برای آوردن فرزند و تبعات آن مشکل را پیچیده تر کند .

وی ادامه داد: طرح حذف غربالگری یکی از طرح های غیر کارشناسانه بود  و راهکار مناسبی برای افزایش فرزند آوری محسوب نمی شود.

این متخصص زنان و زایمان افزود: اغلب خانواده ها در گذشته تعدادی زیادی فرزند می آوردند که تعدادی از آنها سالم و زنده می ماندند  اما  امروزه زوجین برای فرزند آوری برنامه ریزی کرده  و‌ پذیرش نوزاد معلول وقتی قابل پیش بینی و قایل پیشگیری باشد برای هر زوجی بسیار سخت است.

دکتر فریمانی با بیان اینکه طرح غربالگری دوران بارداری یکی از طرح های بسیار خوب برای داشتن جامعه ای سالم محسوب می شد، تصریح کرد: از آنجا که یک جو‌ پیشگیری بیش از درمان ارزش مند است، بهتر بود دولت باید تسهیل در طرح غربالگری زوجین را در فرزند آوری سالم کمک میکر  و فرزندآوری به این شیوه تسهیل می شد، بنابراین حذف این طرح امری غیرکارشناسانه بود.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه دولت باید برای موضوع ناباروری به زوجین در تسهیل کردن هزینه های زوجین نابارور کمک کند و شرایط را برای درمان آنها فراهم کند و این امر با فراهم کردن وسایل ارزان قیمت برای مراکز ارایه دهنده این خدمات است، یا طرحی مثل بیمه تکمیلی که زوج نابارور در قسمتی از  هزینه  کمک شود .

دکتر فریمانی تصریح کرد: متاسفانه تا به حال هزینه ها یا از جیب مردم پرداخت شده یا مراکز تحت فشار فزاینده افزایش هزینه های وسایل و محیط کشته های مورد نیاز مراکز ناباروری و از طرفی تعرفه های ثابت بوده اند که با توجه به منابع محدود مراکز ، ممکن است سبب آسیب به کیفیت خدمات شود .

گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا