نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه قدیمی ترین نارسایی قلبی در انسان ها

رافائلا بینوکی (Raffaella Bianucci) از دانشگاه تورین در گزارشی که از بقایای مومیایی 3 هزار و 500 ساله در کنگره بین المللی مصر شناسی ارائه داده ، اعلام کرد ، با توجه به تحقیقاتی که بر روی مومیایی Nebiri ، مدیر اسطبل سلطنتی مصر ، در دوره سلطنت فرعون توتمس سوم (Thutmoses III) از سلسله هجدهم انجام شده ، این مومیایی 3 هزار و 500 ساله به عنوان قدیمی ترین مورد نارسایی قلبی حاد و مزمن شناخته می شود .

لازم به توضیح است که این مومیایی در سال 1904 میلادی توسط ارنستو شیاپارلی (Ernesto Schiaparelli) مصرشناس ایتالیایی کشف شد و در حال حاضر در گالری مصر در موزه تورین (Turin) ایتالیا نگهداری می شود . سر و ارگان های داخلی بدن مومیایی Nebiri در کوزه های مخصوص نگهداری اعضای داخلی بدن افراد مومیایی شده ، قرار داشته و در یک قبر غارت شده در اقصر (Luxor) پیدا شده بود .

رافائلا بینوکی در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با وضعیت این مومیایی می گوید : « سر این مومیایی تقریبا به طور کامل بدون پوشش بوده اما در یک وضعیت کاملا خوب محافظت شده است. قابل توجه است که کوزه ویژه نگهداری ریه ها تا حدی شکسته و این مساله به ما کمک کرد تا به طور مستقیم به نمونه برداری و تجزیه و تحلیل آن بپردازیم . »

یک تیم تحقیقاتی بین المللی سر مومیایی Nebiri را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. آن ها توسط تصویر برداری سه بعدی به بازسازی جمجمه Nebiri پرداخته و دریافتند که مدیر اسطبل سلطنتی از بیماری های شدید لثه ، آبسه و بیماری خفیف تصلب شریان (atherosclerosis) در شریان کاروتید داخلی راست رنج می برده است .

علاوه بر این، سر مومیایی Nebiri حاوی بافت مغز خشک شده بوده اما بررسی بافت ریه ها نشان می دهد که مایع داخل ریه در هوای درون آن روان و سیال است . رافائلا بینوکی در توضیحات خود در این رابطه می گوید: « زمانی که قلب نمی تواند به طور موثر به پمپ کردن خون بپردازد، خون در رگ ها به عقب بازگشت داده شده و از این طریق وارد ریه ها می شود. در اثر افزایش فشار، مایع سیال نیز فضاهای هوا را تحت فشار قرار می دهد. »

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل