سامانه موقعیت یاب جهانی گلوناس تکمیل می شود

به گزارش سیناپرس، یک منبع مطلع در صنعت فضایی روسیه امروز پنج شنبه اعلام کرد: آخرین ماهواره ناوبری Glonass-M از سامانه موقعیت یاب جهانی گلوناس  برای پرتاب در مارس ۲۰۲۲ آماده خواهد شد. به این ترتیب تا پایان زمستان پیش رو این سامانه موقعیت یاب متعلق به روسیه، تکمیل خواهد شد.

بر اساس اطلاعات موجود، در حال حاضرآخرین ماهواره Glonass-M در حال آماده سازی جهت بهره برداری بوده و از نظر فناوری، از اواسط ماه مارس برای پرتاب آماده خواهد شد. به گزارشsinapress، از این پس گروه ماهواره های K یا برای ناوبری این سامانه مورد استفاده قرار گرفته و  اولین ماهواره ناوبری نسل جدید Glonass-K ممکن است در اواسط سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شود.
در حال حاضر سامانه موقعیت یاب جهانی گلوناس شامل ۲۵ ماهواره است که ۲۱ مورد از آنها در حال بهره برداری هستند، دو مورد در حال انجام کارهای تعمیر و نگهداری و یک مورد دیگر تحت آزمایشات پروازی قرار دارد. 
به گزارش سیناپرس، سیستم موقعیت یاب جهانی روسیه با نام  گلوناس (GLONASS) یا سامانه ماهواره‌ ای ناوبری جهانی (Globalnaya navigatsionnaya sputnikovaya sistema) ، یک سامانه ناوبری ماهواره‌ ای بر مبنای موج ‌های رادیویی است که به وسیله نیروی دفاعی هوا- فضای روسیه برای دولت روسیه فعالیت می‌ کند.به گزارش سیناپرس، در واقع گلوناس ، هم مکمل و هم جایگزینی برای سامانه موقعیت ‌یاب جهانی ایالات متحده امریکا (جی پی اس) است و تنها سامانه جایگزین ناوبری محسوب می شود که از لحاظ پوشش و دقت با جی پی اس قابل مقایسه ‌است.
البته گلوناس معتقد است که موقعیت ‌یابی او از همتای امریکاییش ، موقعیت ‌یاب جهانی جی پی اس دقیق تر است چرا که جی پی اس به اندازه کافی سرزمین های مختلف جهان را پوشش نمی دهد. 
به گزارش سیناپرس، در حال حاضر سیستم  موقعیت یاب گلوناس (GLONASS) در کشورهای روسیه، برزیل و قطب جنوب دارای سه ایستگاه  پردازنده زمینی است.
مترجم: حمید تعالی
منبع: tass

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا