تسهیل ورود محصولات «های‌تک» حوزه برق به بازار بین المللی

دکتر سید جواد حسینی، مدیر عامل شرکت فنی مهندسی تکچی شرق در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: هم اکنون در دنیا کار صادرات های‌تک و تکنولوژی در دل یک شبکه‌ای انجام می‌شود. متاسفانه ما به دلیل وصل نبودن به این شبکه جهانی و مباحث مختلفی همانند بحث تحریم‌ها، همکاری نداشتن با شرکت‌های خارجی «های‌تک» و انتقال نیافتن تکنولوژی به ایران در این زمینه بسیار عقب مانده‌ایم و باید به نحوی این مساله را جبران کنیم؛ اگر این ضعف برطرف شود می‌توانیم حرفی برای گفتن  در عرصه صدور محصولات های‌تک داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر سیاست‌های مختلفی برای تحقق این منظور از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری اتخاذ شده است. یکی از این سیاست‌ها ایجاد چند پایگاه صادراتی توسط کارگزاری‌ها است. یکی از این کارگزاری‌ها، کارگزاری ما است. هدف اصلی در این کارگزاری ارایه خدمات حرفه‌ای به شرکت‌های «های‌تک» و صنعتی ایران در حوزه برق، الکترونیک و مخابرات و تلاش برای صادرات این محصول‌ها است.

وی اظهار کرد: هم اکنون فاز نخست این طرح با ایجاد پایگاه صادراتی در معاونت علمی ریاست جمهوری در حال اجرا است. در گام اول ما سبدی از محصول‌هایی که ارزش سرمایه گذاری و تلاش برای سرمایه گذاری داشته باشند را شناسایی کرده‌ایم. این طرح تحت عنوان 300 محصول دارای ظرفیت صادراتی شناخته می‌شود. ما سال گذشته برای اجرای این طرح فراخوانی دادیم. حدود 194 شرکت در این فراخوان شرکت و 600 محصول معرفی کردند.

وی بیان کرد:هم اکنون ما با استفاده از مدل‌های نوین ارزیابی در حال پایش و ارزیابی توانایی این شرکت‌ها از 12 بعد مختلف و رتبه بندی شرکت‌ها و محصول‌های آنان هستیم و تاکنون  موفق به رتبه بندی صادراتی  100 شرکت از بین شرکت‌های ثبت نامی شده‌ایم.

وی عنوان کرد:  ارزیابی  دیگر شرکت‌ها نیز همچنان ادامه دارد و امیدواریم تا حدود 3-4 ماه آینده مرحله نخست این طرح به پایان برسد.

حسینی گفت: در فاز بعد بحث بازاریابی و لینک کردن این محصول‌ها به کانال‌های ارتباطی آنان برای ورود به بازارهای بین المللی مطرح است و از آنجایی که  بازار هدف هر شرکتی متفاوت است، این بازار با تعامل هرچه بهتر با شرکت‌های دانش بنیان انتخاب می‌شود.

وی تصریح کرد: قطعاراه اندازی این کارگزاری‌ها به دلیل نو بودن این بحث، بسیار سخت و دشوار است. به نظر من دولت باید در ابتدا حمایت‌های خود را نسبت به این موضوع بیشتر کند و با دید وسیع‌تر به این مساله بنگرد زیرا این کار نو در ابتدای امر همراه آزمون و خطاهای بسیاری است. دولت در وهله اول باید فرصت این سعی و خطاها را به شرکت‌ها و کارگزاری‌ها بدهد تا این جریان پا بگیرد. پس از آن می‌تواند قوانین و سیاست‌های محدودتری را اعمال کند.

وی یاد آور شد: همچنین زمان پاسخگویی دولت به نیازهای شرکت‌ها به خصوص کارگزاری‌ها هم بسیار اهمیت دارد. طولانی‌تر شدن این زمان باعث تحمیل هزینه‌های به کارگزاری‌ها می‌شود. این امر می‌تواند بنیه شرکت ها را ضعیف کند و مانع برداشت گام‌های بلندتر آنان شود. معاونت تاکنون تلاش خیلی خوبی در این زمینه انجام داده و تعاملات خیلی نوینی بین بخش خصوصی و دولتی پایه گذاری کرده است .انتظار می‌رود  دولت در سرعت پاسخگویی هم تحولی را ایجاد کند و سرعت پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های کارگزاری‌ها را افزایش دهد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا