هشدار مدیر کل دامپزشکی نسبت به ویروس آنفلوآنزای مرغی

دکتر محمود رضا رسولی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اظهار کرد: هر سال با آغاز فصل سرما و مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی احتمال شیوع ویروس آنفلوآنزای پرندگان وجود داد که با اقدامات پیشگیرانه خوشبختانه تا کنون درگیر ان ویروس نشده ایم.

وی افزود: بیش از 50 مورد اقدامات پیشگیرانه علیه ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شده و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک اقدام به نمونه گیری با استفاده از کیت تشخیصی در آزمایشگاه دامپزشکی کرده که خوشبختانه تا کنون هیچ موردمثبتی گزارش نشده است.

رسولی خاطرنشان کرد: با مجموعه استانداری و فرمانداری ها برنامه ریزی های لازم در این راستا انجام شده است همچنین با همکاری مجموعه محیط زیست پرندگان آبزی و کنار آبزی تالاب ها مورد پایش قرار داده می شوند.

وی به شهروندانی که پرنده در منزل نگهداری می کنند، هشدار داد و گفت:  از هم غذا شدن پرندگان آزاد زی با پرندگانشان خودداری کنند چرا که در صورت وجود ویروس، احتمال انتقال به پرنده خانگی وجود داشته که به این ترتیب قابلیت انتقال این ویروس در جامعه انسانی وجود دارد.

مدیر کل دامپزشکی همدان با بیان اینکه این ویروس قابلیت سرایت به انسان را دارد، تصریح کرد: شهروندان باید از خریداری هر گونه تخم مرغ فاقد نشانه گذاری خودداری کنند.

وی در پایان گفت: مرغداری ها باید نسبت به هر گونه بروز مشکل و تلفات در مرغداری را جد گرفته و موضوع را به دامپزشکی اطلاع دهند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا