نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رشته علوم انسانی در پژوهش مظلوم است

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، خلیل بیگ محمدی در سلسه نشست پژوهشی مرکز افکار سنجی ادامه داد: به  رشته علوم انسانی باید توجه ویژه شود چرا که سرمایه های انسانی، پرورش و تربیت آنها در جامعه بر عهده علوم انسانی بوده بنابراین این رشته مبنای تمامی رشته ها محسوب می شود.

با بیان اینکه معلمان نباید دغدغه وضعیت معیشتی داشته باشند، تصریح کرد: یک معلم باید دغدغه حضور در کلاس و تربیت جامعه و نسل آینده را داشته باشد و با مباحث اقتصادی و معیشتی درگیرنشود.
وی  به سنجیده شدن نشریات علوم انسانی با سایر رشته هایی که  قابلیت مقایسه با یکدیگر را ندارد، اظهار گلایه کرد و گفت: مبنای سنجش نشریاتی که با یکدیگر متفاوت هستند، اشتباه است و این موضوع موجب مغفول ماندن از تحقیقات و پژوهش های حوزه علوم انسانی می شود.
بیگ محمدی خاطرنشان کرد: ملاک ارزشیابی و ارتقاء اساتید در دانشگاه ها مقالات بوده و به این ترتیب اساتید به دنبال نوشتن مقالات هستند و با تعداد مقالات بیشتر به امتیاز مورد نظر دست می یابند و با جامعه ارتباط نمی گیرند و خود را در دفتر خود محدود می کنند و با نوشتن مقالات درگیر می شوند،  در حالیکه در برخی کشورهای توسعه یافته پژوهش ها به صورت کاربردی انجام می شود.
وی اضافه کرد: هیچ نوع نیاز سنجی برای امور در داخل کشور انجام نمی شود و هیچ گونه پیوست فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی برای امور انجام نمی شود و به گونه ای که در گذشته اجرای برخی پروژه های اقتصادی و احداث سد سازی در دوره های گذشته  ضربه بزرگی به  بناها تاریخی کشور وارد کرد و  اقلیم منطقه را بهم ریخت.
وی علت صندلی خالی دانشگاه ها را بروز شغل های کاذب خواند و گفت: برخی شغل ها کاذب بوده و فردی که وقتش را صرف این شغل ها و دلالی ها کرده است، سود بیشتری خواهد داشت و به رفاه مالی بهتری دست خواهد یافت در حالیکه همان فرد اگر تمام وقت خود را برا تحصیل هزینه کند از نظر رفاهی عقب خواهد ماند.
این دکترای باستان شناسی علت مهاجرت نخبگان را دست یافتن به رفاهیات معیشتی خواند و گفت:  افرادی که وقت خود را در جامعه صرف پژوهش می کنند، از نظر رفهیات مالی بسیار عقب تر از کسانی هستند که هیچ وقتی برای ادامه تحصیل صرف نکرده اند همچنین افرادی که مهاجرت می کنند بسیار سریعتر به رفاهیات مالی دست می یابند  و به این ترتیب شاهد مهاجرت نخبگان هستیم و این مسائل از عوامل ایجاد دفع نخبگان محسوب می شود.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل