تمهیدات عربستان برای مهار بیماری مرس در ایام حج

بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی مقامات بهداشتی عربستان سعودی ، این کشور برای مهار بیماری سندرم تنفسی خاورمیانه (Middle East Respiratory Syndrome) یا مرس MERS ، در دوران اجرای مراسم حج در سال جاری ، تمهیدات و تحریمات خاصی را اجرا خواهد کرد .

در همین رابطه یکی از مقامات بلند پایه  وزارت بهداشت عربستان در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد که این اقدامات احتیاطی برای اطمینان از گذراندن موسم حج بدون خطر سرایت و گسترش بیماری های واگیردار خواهد بود .  

قابل توجه است ، این ممنوعیت ها همچنین ممکن است که شامل پزشکان شهر پزشکی ملک عبدالعزیز (King Abdulaziz Medical City) در ریاض که شاهد شیوع محدود مرس بوده اند، نیز شود .

این مقام ارشد  یاد شده از وزارت بهداشت عربستان همچنین اظهار داشت که در ماه های اخیر 71 مورد ابتلا به بیماری مرس که عمدتا در شهر ریاض بوده ، گزارش شده است .

لازم به توضیح است ، تا کنون تعداد افرادی که در ابتلا بیماری مرس مورد شناسایی قرار گرفته اند، یک هزار و 173 نفر بوده که 606 نفر آن ها درمان شده اند و 56 نفر هنوز تحت درمان قرار دارند . تعداد افراد کشته شده بر اثر  این بیماری از زمان گسترش و شیوع آن در ریاض به 502 نفر رسیده است .

بیماری سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس ، یک بیماری ویروسی است که برای نخستین بار در سال 2012 میلادی زمانی که یک بیمار عربستانی در شهر لندن انگلستان درگذشت ، کشف شد . این بیماری در اثر ویروس مرس که سیستم تنفسی را هدف قرار می دهد ، ایجاد می شود . ویروس مورد نظر باعث اختلال در سیستم تنفسی فرد مبتلاشده و علائمی مانند تب و مشکلات تنفسی را ایجاد کند و باعث ابتلای فرد آلوده به بیماری های ذات الریه ، عفونت های کشنده و نارسایی کلیه می شود .

لازم به ذکر است که این ویروس در خفاش وجود داشته  و به نظر می رسد که از این طریق وارد بدن شتر شده باشد . بیست سال است که این ویروس از شتر به شترهای دیگر منتقل می شود اما از اوایل سال 2010 میلادی انتقال آن از شتر به انسان مشاهده شده است  .علاوه بر این ، ویروس MERS به کروناویروس (Coronavirus) نیز شناخته می شود و در افراد آلوده علائمی از قبیل سرفه و تب ایجاد می کند که شبیه به سرماخوردگی است و از طریق بخار آب در هوا پخش شده و افراد دیگر را نیز آلوده می سازد . در واقع کروناویروس‌ ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را در بر می گیرند . لازم به توضیح است که بیشترین مناطقی که به این ویروس آلوده شده اند ، قاره آسیا به ویژه منطقه خاورمیانه بوده است  .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا