نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توریست درمانی راهکار جلوگیری از مهاجرت پزشکان از کشور

حجت السلام و المسلمین حسین رضا فلاحی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اظهار کرد: این طرح از جمله  طرح هایی است که مورد بررسی  قرار خواهدگرفت و در راستای اجرای این طرح پزشکان به امر درمان می پردازند و با بحث آموزش درگیر نمی شوند.
وی با بیان اینکه باید در همدان بیشترین آسیب بررسی شود، تصریح کرد: همدان در بحث مطالبه گری از مسئولین بسیار کمرنگ عمل می کند و نقش نظارتی در جامعه بسیار ضعیف بوده و ما در جامعه چیزی به عنوان امربه معروف و نهی ز منکر از مسئولین نداریم و به این ترتیب به علت عدم مطالبه گری، مدیران بسیار سلیقه ای عمل می کنند که در این میان رسانه ها می توانند صدای مردم را فریاد بزنند و مسئولین را به چالش بکشانند و از مدیرن درخواست مطالبه داشته باشند و این وضعیت باعث شده همدان عقب بماند.
نماینده مردم همدن و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی در بحث چالش مهاجرت پزشکان و کمبود پزشک ورود یافته، خاطرنشان کرد: مصوباتی انجام شد که در آینده دانشجوی رشته پزشکی بیشتر جذب شود چرا که در برخی بیمارستانها با کمبود پزشک مواجه هستیم.
حجت السلام و المسلمین فلاحی به مصداق کمبود پزشک در بیمارستانها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در بیمارستان آتیه همدان با کمبود پزشک متخصص ارتوپد مواجه هستیم و این درحالیست که میلیاردها تجهیزات برای این بیمارستان هزینه شده و به علت نبود پزشک متخصص بدون استفاده باقی مانده است.
دکتر فلاحی به صف های طولانی در قسمت اورژانس بیمارستان بعثت همدان اشاره کرد و گفت: در این بیمارستان شهروندان از عصر تا ساعات پایانی شب صف می بندند و منتظر مراجعه به پزشک هستند که این موضوع نشان دهنده کمبود پزشک طب اورژانس در بیمارستان است و پیرو پیگیری های انجام شده ، بحث انحصار پزشک برداشته وبه این ترتیب  دانشجوی رشته پزشکی با افزایش ظرفیت همراه خواهد شد.
نماینده مردم همدان و فامنین به خروج پزشکان اشاره کرد و گفت: پزشکان مشکل کمبود درآمد نداشته و به علت کمبود درآمد از کشور خارج نمی شوند و علت مهاجرت آنها هیچ ارتباطی به میزان درآمد آنها ندارد که در این راستا برای جلوگیری از مهاجرت پزشکان راهکاری مبنی بر توریست درمانی ارائه داده شد چرا که هزینه های صرف شده برای پرورش پزشکان هدر نمی رود و توریست درمانی یکی از راهکارهای مقابله با مهاجرت پزشکان است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بیمارستان آتیه همدان که 260 تختخوابی بوده، توریست درمانی فعال شود و هیچ هتلی در همدان به  زیبایی توریست درمانی بیمارستان آتیه نبوده و این فضا در حال خاک خوردن بوده و از این ظرفیت ها استفاده نمی شود.
نماینده مردم همدان و فامنین با بیان اینکه استان همدان ظرفیت فرودگاهی، نشستن بالگرد ر بیمارستان ها را دارد، گفت: از مناطق مختلف می توانند بیماران را برای مداوا انتقال دهند و از این ظرفیت ها استفاده نمی شود و تنها در مقطعی به صورت موقت از این ظرفیت ها استفاده شد.
وی با بیان اینکه هزینه درمان در داخل کشور بسیار ارزان قیمت است، بیان کرد: بسیاری از توریست ها به دنبال درمان در داخل کشور ما هستند و این در حالیست که از این ظرفیت ها به عنوان فرصت استفاده نمی شود، بنابراین باید بیمارستانهای مرزی احداث شود و پزشکان و پرستاران در این مراکز مستقر شوند و به جای اینکه پزشکان بیرون بروند، بلکه بیماری از بیرون به داخل وارد شود.
وی به وضعیت بیمارستانهای همدان اشاره و اضافه کرد: در همدان 30 درصد تخت های بیمارستانی همیشه خالی بوده و تنها در شرایط کرونا پر شد و این در حالیست که بیمارستان اکباتان هنوز راه اندازی نشده و در صورت راه اندازی به ظرفیت تخت های بیمارستانی همدان افزوده می شود.
دکتر فلاحی با بیان اینکه بیمارستان ارتش در حال توسعه بوده و احداث بیمارستان سپاه در دستور کار قرار گرفته که در گذشته مجوز دریافت کرده است، یادآور شد: تنها استانی که برای احداث بیمارستان مجوز به سپاه دادند، همدان است و با این ظرفیت در همدان بیمارستان کم نداریم وتنها با کمبود مطب مواجه هستیم که در شورای اسبق مصوب شد که شهرک پزشکان راه اندازی شود که این شهرک جا نمایی و مصوب شد و سرمایه گذار پنج هزار میلیارد آورده برای راه اندازی شهرک قرار بدو بیاورد که در حد زمین باقی ماند و علت آن را باید از مسئولین وقت جویا شویم.
وی در پایان به نیمه کاره بودن بیمارستان فرشچیان اشاره کرد و افزود: در این بیمارستان میلیاردها تومان هزینه شده و تنها یک بخش آن  افتتاح شده و تا کنون راه اندازی نشده است که به علت عدم پرداخت تعهدات این بنیاد در حال جمع آوری از بیمارستان هستند که در صورت رها شدن این پروژه، یکی از پروژه های مهم کشور سوخته می شود.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل