نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علم وارداتی گره از مشکل جامعه نمی گشاید

به گزارش سیناپرس دکتر اسماعیل بلالی در سومین نشست چالش های کیمیا گران پژوهش در پشتیبانی از تولید اظهار کرد: ما در جامعه حمالی سواد علم را می کنیم در حالیکه علم نباید مونتاژ و وارداتی باشد، چرا که بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و سایر مصادیق علم وارداتی نداشتند و دلیل ماندگاری آنها هم خوانی علمی آنهاست.
وی افزود: علوم انسانی با قدرت سرو کار دارد و در حوزه های علوم اجتماعی همه متخصص و صاحب نظر هستند و افراد به خود اجازه می دهند اظهار نظر کنند  و گاهی نیز تخصصی نظر می دهند.
دکتر بلالی اظهار کرد:  متاسفانه در علوم انسانی با افرادی سروکار داریم که خود را همه چیز دان می دانند و این موضوع  ااز جمله مشکلات حوزه گروه علوم انسانی هست.
جامعه با خود بیگانگی علم مواجه است
وی ادامه داد: در حال حاضر با نوعی از خود بیگانگی علمی  در جامعه مواجه هستیم  و کاری که انجام می دهیم، لذتی نمی بریم.
وی  با بیان اینکه در خارج از کشور علم  دانشگاهی با محصول همراه است، گفت: علم برای خارج از کشور بسیار مفید است چرا که متناسب با نیاز جامعه به علم می پردازند بنابراین گره از مشکلات آنها می گشاید.
وی ادامه داد: در داخل کشور ما علم آنها را وارد کرده ایم اما محصولی برای علم در جامعه نداریم  و این موضوع باید مرتفع شود.
دکتر بلالی خاطرنشان کرد: نگاه از بالا به پایین به مسائل در جامعه نباید داشته باشیم، تصریح کرد: در پشت میز نشستن و تحقیق  از دور مسئله را حل نمی کند و ما باید در دل مردم برویم تا بتوانبم مسائل را حل کنیم.
وی گفت: ورادتی بودن علم هیچ دردی از مشکلات مردم باز نمی کند بنابراین باید این مسیر اصلاح شود و از بوعلی سینا و سایر دانشمندان که علم ورادتی نداشتند الگو بگیریم.
دکتر بلالی ادامه داد: زمانی علم برای جامعه مفید است که کاری برای جامعه انجام شود در غیر این صورت علم در مسیر درست قرار نمی گیرد.
وی تصریح کرد: ارزش علم در جامعه ما با نگاه ایجاد شغل بوده  و محلی برای تولید شغل تبدیل شده است و علم در جامعه ما نمایش و شعار علم را می دهند اما با محتوا و فرم واقعی علم فاصله داریم.
 

خروج از نسخه موبایل