نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تمرکز بر نگاه فناورانه در تدریس داشته باشیم

دکتر سراج در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، با بیان اینکه در نظام آموزشی برای اینکه بتوانیم در راستای رفع نیازهای کشور حرکت کنیم، تصریح کرد:  برای این موضوع نیازمند معلمانی هستیم که سخنرانی نکنند و خوب بتوانند افراد را به سوال کردن وادار کنند و موقعیت ها را  برای تفکر شاگردان فراهم کنند.
وی ایجاد شغل های جدید را در گروه بین رشته ای خواند و گفت: باید بسترهای لازم برای ایجاد شغل در رشته های بین رشته ای فراهم شود و از تک رشته ای بودن باید عبور کنیم  و اگر قرار است رشته ای جدید  داشته باشیم، باید از رشته های بین رشته ای استفاده کنیم  چرا که رشته های تک رشته ای دیکر کارایی ندارند.
این مقام مسئول با  بیان اینکه باید از روش های سنتی در مدارس عبور کنیم، گفت: روش های آموزشی قدیمی ناکارآمد هستند و باید از این نوع آموزش فاصله بگیریم و بسترهای فعالیت های فناوارانه را در آموزش ها بگنجانیم و روش های آموزشی جدید به جایگزین روش های حفظی کنیم.
سراج با بیان اینکه برای تربیت های فناورانه نیازمند سیاست گذاری است، تصریح کرد: سیاست های مجموعه آموزش و پرورش   و دانشگاه ها در حوزه علم وفناوری مبهم بوده است و در سالهای گذشته نقشه علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، سند تحول بنیادین در آمورش و پرورش انجام شده است که همگی در راستای ترتیب فناورانه تدوین شده است و لازم است این اسناد به صورت سالانه بازنگری شوند تا جایگاه اصلی مان را پیدا کنیم.
وی ادامه داد: بررسی  و بازنگری سالانه مسیر حرکت را مشخص می کند و می تواند به دست یابی به تربیت فناورانه کمک کننده باشد.
دکتر سراج با بیان اینکه در حوزه سیاست های کلان باید انتظارات ما از دانشگاه مشخص شود، گفت: در یک برهه از زمان دانشگاه ها به سمت مقاله نویسی پیش رفنتد و آموزش محوری را کنار گذاشتند که روشن شدن این مسئله در گرو مشخص شدن  سیاست گذاری هاست.
وی به نوع آموزش در مدارس اشاره کرد و گفت: محتوا و کتابی که در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود باید به عنوان ماده اولیه در اختیار دانش آموز قرار داده شود و ماده انتهای چیز دیگری باشد در حالیکه معلم به دانش آموزان محتوا می دهد وهمان را تحویل میگیرد که این موضوع متناقض با ترتیب فناورانه است.
معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه کلاس درسی کلاس درس خوب  و مطلوب است که معلم سخنور نباشد و معلم با طرح سوال دانش آموزان را به تفکر وا دارد.
وی با بیان اینکه برداشت این موضوع که در دانشگاه رشته مهندسی برق داریم همچنین در مراکز فنی و حرفه ای دوره برق داریم و گذراندن دوره برق در فنی و حرفه ای کفایت می کند، تفکری خطرناک و اشتباه است، گفت: اگر تنها به آموزش های فنی و حرفه ای بسنده کنیم در آینده نیروهای وابسته پرورش داده ایم و از تربیت فناورانه دور خواهیم شد.
وی با بیان اینکه ابتدا باید نقشه راه  در حوزه تربیت فناورانه مشخص شود، تصریح کرد: معلمان و اساتید با استفاده از نقشه راه می توانند به ترتیب های فناورانه  وتولید نزدیک شوند.
دکتر سراج با بیان اینکه در حال حاضر ژاپنی ها هنگام قدم زدن در خیابان انرژی تولید می کنند؛ گفت: معلمان باید در مدارس وسیله ای باشند برای یادگیری و فهم و درک دانش آموز، بنابراین دریافت محتوا و تحویل آن به معلم ما را از پژوهش دور می کند و  واین روشها سنتی و ناکارآمد هستند.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم بر تفکر تاکید شده ، تصریح کرد: تفکر در قرآن بسیار با ارزش تلقی شده و فرهنگ یادگیری معلم و استاد نیز به همین شکل است و باید دانش آموزان و دانشجویان را به تفکر محوری وادارند که در گذشته تنها بر مدرک گرایی توجه میشد که باید از این نوع تفکرات عبور کنیم.

خروج از نسخه موبایل