دکتر نصراله عرفانی در گفتگو باخبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: برخی کشورهای عربی به دنبال جذب پزشکان ایرانی هستند، این در حالیست که ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه پزشکی در داخل کشور داریم.
وی افزود: برخی کشورها به دنبال تبدیل شدن به قطب پزشکی منطقه بوده و توجه پزشکان ایرانی را جلب می کنند که باید در این راستا شرایط را برای پزشکان فراهم کنیم چرا که در داخل کشور توانایی های بسیار زیادی وجود دارد.
وی از کم بودن بودجه وزارت علوم اظهار گلایه کرد و گفت: 80 درصد کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در داخل دانشگاه ها انجام می شود و در این در حالیست که تنها 20 درصد بودجه پژوهشی کشور به دانشگاه ها تعلق می یابد و این نسبت وارونه زنگ خطری در حوزه پژوهش محسوب می شود.
دکتر عرفانی ادامه داد: دانشگاه های خارج از کشور به ویژه کشورهای عربی در این حوزه بسیار خوب در حال هزینه هستند و اگر به حوزه پژوهش به خوبی ورود نیابیم و سیاست گذاری درست انجام ندهیم این کشورها از ما پیشی می گیرند.
معاون پژوهشی پیام نور به جایگاه پژوهش در مدرسه اشاره کرد و افزود: تاسیس مدارس در ابتدا با هدف سواد آموزی آغاز شد و بعد از گذشت مدت زمان طولانی از آغاز فعالیت مدرسه ترویج علم در حوزه های تخصصی انجام شد.
وی ادامه داد: در مدارس باید به سمت پژوهش و حل مساله حرکت کنیم واز خلاقیت و نوآوری بهره مند شویم که در این راستا شعبه های تحقیقات آموزش و پرورش عهده دار فعالیت های پژوهشی هستند.
دکتر عرفانی خاطرنشان کرد: معلمان علاوه بر وظایف آموزشی نیز باید در حوزه پژوهشی ایفای نقش کنند و به عنوان معلم پژوهنده در کلاس درس حاضر شوندو از سخنرانی خودداری کنند و دانش آموزان را با طرح سوال پرورش دهند.
معاون پژوهشی پیام نور همدان گفت: برگزاری جشنواره ها در آموزش و پرورش با هدف پژوهش محوری برگزار می شوند این در حالیست که اصا هدف به حاشیه کشیده می شود و به فراموشی سپرده می شود.
وی ادامه داد: در مجموعه آموزش و پرورش یک گروه محافظه کارانه قوی حاکم است که در برابر تغییرات مقاومت می کنند و این نوع مقاومتها باعث می شود تغییر در آموزش و پرورش به تعویق بیفتد و آموزش های سنتی را همچنان پا بر جا می کند.
وی گفت: معلم را باید یک آزمایشگر بدانیم و معلمان نباید کلاس درس را تریبونی برای سخنرانی خود بدانند چرا که فضای کلاس باید آزمایشگاه عقلانی دانش آموزان باشد در حالیکه کلاس های درس نمایشگاه دانش هستند.
معاون پژوهشی پیام نور ادامه داد: کلاس های درس باید به سمت کشف اصول تغییر یابند همچنین آموزش وپرورش از وضع اصول باید به کشف اصول بپردازد.
وی گفت: در تدوین کتب درسی تحولاتی در راستای سند تحول بنیادین انجام شد، این کتب درسی باید در راستای پژوهش محوری تدوین شود و دانش آموزان را به کاوش و تحقیقات وا دارند.
دکتر عرفانی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها از زمانی که تاسیس شدند در اوایل آموزش محور بودند و به حوزه های تخصصی می پرداختند و روحیه دانش آموزی در دانشگاه ها حاکم بود و تنها سطح اموزش ها تغییر کرده بود به همین دلیل تغییراتی اتفاق افتاد و نسل دوم دانشگاه نیز پژوهش محور شد که بر پایه انجام کارهای تحقیقاتی استوار بود و در نسل جدید دانشگاه ها باید شغل های جدید ایجاد کنند و به سمت کار آفرینی پیش روند.
وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه ها بر پایه کار آفرینی استوار شده و دانشگاه های فرزانه محور در حال شکوفایی هستند که این دانشکاه ها کارخانه آدم سازی است.
وی با بیان اینکه تولید علم باید از دانشگاه انجام شود، گفت: دانشگاه ها باید محلی برای سرمایه و تولید ثروت باشند که در این راستا در وزارت علوم پژوهشکده و پژوهشگاه راه اندازی شد که از صنعت و جامعه سفارش می گیرند.
وی ادامه داد: در بخش فناوری شاهد تاسیس کانون های نوآوری، مراکز رشد، استقرار هسته های فناورو تاسیس شرکت های دانش بنیان هستیم که تسهیل گر امور دانشگاهی هستند وحلقه واسط بین صنعت و دانشگاه و تولید ثروت هستند.
وی با اشاره به سند چشم انداز 1404 اشاره کرد و گفت: رتبه علمی کشور بر اساس این سند در جایگاه خوبی قرار داشته که باید برای حفط این رتبه تلاش کنیم چرا که برخی از کشورهای عربی به دنبال پیشی گرفتن هستند.
وی با بیان اینکه در سالهای آینده جامعه ای پیر در کشور خواهیم داشت، تصریح کرد: راه اندازی رشت های بین رشته ای و ایجاد شغل از این طریق بسیار کمک کننده است که از جمله آنها می توان به راه اندازی رشته های پرستاری پیری، طب سالمندی و سایر مصادیق اشاره کرد.