استفاده از شانه و کارتنهای دست دوم و خطر انتقال بیماری در مرغداریها

دکتر محمود رضا رسولی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهارکرد: با توجه به فرا رسیدن فصول سرد و مهاجرت پرندگان وحشی از مناطق شمالی به داخل کشور و استان و احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و همچنین بیماری های حاد تنفسی در واحدهای صنعتی و روستائی به منظور پیشگیری از شیوع بیماری های این چنینی، باید تمامی موارد بهداشتی و هشدارهای دامپزشکی توجه شود.

وی با بیان اینکه  تشدید رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور، مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: مرغداران موظف به ضد عفونی تمامی وسایل داخل مرغداری بوده و باید از ورود وسایل نقلیه و افراد متفرقه به مرغداری جلوگیری کنند.

دکتر رسولی با بیان اینکه برقراری دوش برای بازدید کنندگان و شاغلین در مرغداری و تعویض کفش و لباس و ضد عفونی دستها، الزامی است، یادآو شد: تعبیه توری بر روی دریچه ها و منافذ سالن مرغداری و انبار دان برای جلوگیری کامل از نفوذ پرندگان آزاد پرواز به سالن ها و انبار دان باید مد نظر مرغداران باشد.

مدیر کل دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: مسئول مرغداری باید از جابجایی دانه و نهاده ها بین واحدهای پرورشی خودداری کند همچنین در واحدهای پرورش مرغ تخمگذار از شانه و کارتن های دست دوم استفاده نکند.

وی همچنین بر جمع آوری بهداشتی کود مرغی و فرآوری آن قبل از هر گونه جابجایی تاکید کرد و افزود: این امر باید با هماهنگی اداره دامپزشکی انجام شود.

دکتر رسولی در پایان از مرغداران خواستار اطلاع رسانی مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی در طیور گوشتی و افت تولید در واحدهای تخم گذار و مزارع مرغ مادر شد و گفت: شماره گویای 1512 به صورت شبانه روزی آمادگی رسیدگی به موارد اعلام شده را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا