نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مادران مبتلا به کرونا، امکان ذخیره سازی بند ناف نوزادشان را ندارند

عباس وکیلیان در گفت‌و‌گو با خبرگزای سیناپرس، اظهار کرد: تاکنون به صورت قطعی مشخص نیست ویروس کرونا چه  تأثیری بر سلول های بنیادی افراد می‌گذارد، اما همچنان تحقیقات بر روی این ویروس ادامه دارد.
وی ادامه داد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، به گفته سازمان بهداشت جهانی برای تمامی مادرانی که کرونا گرفته بودند امکان ذخیره سازی بند ناف و سلول های بنیادی وجود نداشت.
وی اضافه کرد: اما با تحقیقات بیشتر بر روی این ویروس، تمامی مادران فقط در مدت 28 روز یعنی دوهفته قبل و دو هفته بعد از زایمان، اگر درگیر کرونا شوند نمی‌توانند بند ناف نوزاد خود را ذخیره کنند و تا قبل از آن زمان 28 روزه، برای جمع آوری نمونه مشکلی وجود ندارد.
وکیلیان افزود: مادرانی که تمایل به ذخیره سازی بند ناف نوزادشان دارند، باید حداقل یک هفته قبل از زایمان واکسن تزریق نکرده باشند و در غیر این صورت برای کسانی که تا قبل از این موعد تزریق واکسن داشتند مشکلی برای ذخیره سازی  وجود ندارد.
وی با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر مادرانی که از ذخیره سلول های بنیادی نوزادشان محروم شدند، خاطر نشان کرد:از ابتدای شیوع ویروس کرونا درصد خیلی کمی ازافراد برای ذخیره سازی بند ناف با مشکل مواجه شدند، چرا که در زمان بارداری از مادران بسیارمراقبت می‌شود تا با ویروس کرونا برخورد نداشته باشد.
مسئول ذخیره سازی بند ناف استان تصریح کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا بیمارستان مسیح دانشوری با استفاده از سلول های بنیادی و پیوند ریه برا 250بیمار کرونایی که مستعد مرگ بودند توانستند سلامت آن افراد را برگردانند.
وی ادامه داد: اما هزینه بسیار بالای این پیوند،  پروژه را متوقف کرد و فقط زمانی انجام می‌شود که خود بیمار با درخواست و هزینه شخصی تمایل به انجام این پیوند داشته باشد.
وکیلیان گفت:اما این پیوند خود نیز دارای شرایط و زمینه های بسیاری است و تنها تأمین هزینه کافی نیست.  
گزارش: محمد جواد صفری

خروج از نسخه موبایل