نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امکانات رفاهی در پناهگاه انسانی 60 هزار ساله

کاوش های جدید باستان شناسی در ماه اخیر منجر به کشف یک محوطه بزرگ سکونتگاهی متعلق به انسان های نئاندرتال در ایالت کاتالونیا واقع در اسپانیا شد . بر اساس گزارش های منتشر شده در این زمینه ، باستان شناسان موفق به کشف بیش از 10 هزار شی در این محوطه باستانی شده اند که بیشترین حجم این آثار به سنگ های پهن کف اجاق یا hearths ، محوطه خوابگاه و اشیا مورد استفاده روزمره هستند . این آثار در محوطه ای باستانی به نام آبریک رومانی کشف شده اند .

لازم به ذکر است که تیمی از باستان شناسان و پژوهشگران موسسه زیست باستان شناسی انسانی و فرگشت اجتماعی  کاتالونیا The Catalan Institute of Human Paleoecology and Social Evolution (IPHES) موفق به کشف نشانه های امکانات رفاهی و مسکونی در این محوطه شده اند . بر اساس گزارش منتشر شده در این رابطه ، در میان سنگ های پهن کف اجاق ، حفره هایی به دست آمده است که مشابه آن ها در مجاورت  دیواره های سنگی این پناهگاه نیز دیده می شوند و کارشناسان اعلام کرده اند که حفره های فوق جهت تهیه و استفاده از آب گرم ایجاد شده اند تا افراد ساکن در این محوطه به آب با دمای مناسب دسترسی داشته باشند . قابل توجه است که تمامی این تجهیزات در حدود 60 هزار سال پیش تدارک دیده شده بودند .

مطالعات جانبی انجام شده در لایه مرتبط با این دوره از سکونت در پناهگاه فوق نشان می دهد که انسان های نئاندرتال ساکن این محوطه ، محل سکونت خود را به بخش های مختلفی تقسیم کرده بودند که در هر یک از این قسمت ها به صورت مجزا فعالیت هایی از قبیل قصابی و آماده کردن گوشت شکار جهت مصرف ، کارگاه ابزار سازی و محل نگهداری زباله ها و ضایعات انجام می شد . موضوع قابل تامل در این محوطه ، اختصاص بخش ویژه ای از این غار به عنوان خوابگاه است که از فعالیت های روزمره دور بوده و در آن میزان اشیا کمتری به دست آمده است . مساله فوق الذکر در مطالعات و پژوهش های مرتبط با انسان های نئاندرتال بسیار با اهمیت تلقی می شود زیرا بر اساس اظهارات باستان شناسان ، این برای نخستین بار است که در یکی از محوطه های سکونتگاهی انسان های نئاندرتال شاهد اختصاص دادن بخشی مجزا به عنوان خوابگاه هستیم . انسان های نئاندرتال گونه ای از انسان های اولیه بودند که همرمان با اجداد نخستین انسان های هوشمند امروزی در کره زمین زندگی می کردند اما این گروه از انسان ها به تدریج و طی بازه زمانی 60 هزار سال پیش تا 40 هزار سال پیش برای همیشه منقرض شدند .    

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل