دامهای همدان عاری از طاعون هستند

دکتر محمو رضا رسولی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اظهار کرد: با واکسیناسیون انجام شده علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین دامهای استان همدان  هیچ مورد مثبتی از این ویروس در بین دامها مشاهده نشده است.

وی افزود: طاعون نشخوارکنندکان کوچک یا ppr است که در سالجاری بیش از دو میلیون راس دام علیه این ویروس واکسینه شدند.

دکتر رسولی با بیان اینکه امکان درگیری کل و بز و قوچ با این ویروس وجود دارد، تصریح کرد: تمامی دامهای اطراف مناطق حفاظت شده عشایر و روستاییان علیه این ویروس و سایر بیماری های احتمالی واکسیناسیون شدند که به این ترتیب کل و بزهای مناطق حفاظت شده از خطر ابتلا در امان مانده اند.

مدیر کل دامپزشکی همدان با اشار  به مثبت شدن این ویروس در استان البرز گفت: خوشبختانه دامپزشکی استان همدان در بحث واکسیناسیون بسیار موفق عمل کرده و در سالجاری موفق به کاهش 56 درصد کانون بیماری های مختلف دامی شده ایم.

وی به علائم ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک اشاره کرد و گفت:  این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

وی گفت: در حیوان مبتلا به این بیماری مقادیر زیادی از ویروس در ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع وجود داشته و حتی شیر حیوان حاوی این ویروس بوده و به راحتی به سایر دام‌ها و حیوانات قابل انتقال است.

گزارش:  نفیسه پاکیزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا