نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا مردم نسبت به گذشته کمتر گوشت می خورند؟

به گزارش سیناپرس، این روزها بحث های زیادی در مورد مصرف یا عدم مصرف گوشت قرمز در رسانه های مختلف جهان وجود داشته و برخی افراد به عوارض مصرف گوشت زیاد همچون افزایش بیماری های قلبی و عروقی و چاقی اشاره کرده و آن را منع کرده در حالی که گروهی نیز با تاکید بر وجود موادی مانند پروتئین، آمینو اسید و ویتامین های گروه بی ، گنجاندن گوشت در رژیم غذایی انسان را امری مهم می دانند.
بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، مصرف روزانه گوشت در انگلستان طی یک دهه گذشته تقریباً یک پنجم ودر همین بازه زمانی در کل جهان  ۱۷ درصد کاهش یافته است با این حال، کارشناسان می گویند اگر بخواهیم رژیم غذایی خود را با محیط زیست سازگار کنیم ، باید مصرف گوشت را بیشتر از این کاهش داده و از گیاهان بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنیم.
گفتنی است در این مطالعه دلیل تغییر رژیم غذایی از افراد شرکت کننده پرسیده نشد، اما به گفته محققان این مساله  به ترکیبی از عوامل مختلف بستگی دارد.

طی دهه های گذشته مردم به طور فزاینده ای از موضوعات مرتبط با محیط زیست آگاه شده و بسیاری از افراد می خواهند برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تلاش کنند.به گزارش سیناپرس،  از آنجا که صنعت تولید گوشت قرمز یکی از منابع اصلی انتشار گازهای گلخانه ای از جمله متان و کربن است ، بسیاری از مردم در تلاش هستند تا مصرف گوشت خود را کاهش دهند.
علاوه بر این ، طی سال های گذشته بیشتر رسانه ها به این موضوع ورود کرده و مطالب و تبلیغات مرتبط با مزایای بالقوه سلامتی ناشی از خوردن کمتر گوشت قرمز  به طور گسترده ای در سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

البته، همزمان با تبلیغات ضد مصرف گوشت قرمز، گزینه های غذایی گیاهی نیز فراوان تر ، متنوع تر و با کیفیت بهتر به بازار ارائه شده و طرفداران رژیم های غذایی گیاهی با تنوع بیشتری از مواد غذایی رو به رو شده اند.
به گزارش سیناپرس، به باور محققان، خوردن کمتر گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به طیف وسیعی از مشکلات جدی از جمله سکته مغزی، بیماری های قلبی، دیابت نوع  دو و برخی سرطان ها را کاهش داده و همچنین می تواند خطر چاقی ، فشار خون بالا و کلسترول را کم کند.
از منظر زیست محیطی نیز کاهش مصرف گوشت می تواند به کاهش تولید کربن کمک کند  که یکی دیگر از دلایل مهم کم شدن علاقه به غذاهای گوشتی در جهان به شمار می رود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Lancet Planetary Health منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.
مترجم: حمید تعالی

خروج از نسخه موبایل