بیشتر مرگ و میرها در پیک پنجم زیر 50 سال بود

دکتر ابراهیم جلیلی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اظهار کرد: بیمارستانهای دولتی در شرایط قرمز کرونا درگیر بیماران کرونایی می شوند که توصیه می شود افراد برای جراحی در این دوره از پیک مراجعه نکنند چرا که خطر درگیری کرونا در این افراد در فضای بیمارستان دور از انتظار نیست.
وی افزود: در دورانی که در پیک کرونا قرار داریم بیش از 50 درصد تختهای بیمارستان به بیماران کرونایی تعلق می گیرد و این وضعیت موجب می شود از جراحی های غیرضروری چشم پوشی کنیم و بیمارانی که برای درمان و جراحی عجله داشتند باشند بهتر است به بیمارستانهای خصوصی هدایت شوند در غیر این صورت باید منتظر پایان پیک باشند.
دکتر جلیلی دربخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شروع موج های کرونا در هر استان زمان  متفاوتی دارد، تصریح کرد: هر استانی که پیک کرونا در آن دیرتر آغاز شود به این ترتیب دیرتر از وضعیت قرمز کرونا خارج می شود، بنابراین مقایسه استانها باید در بازه زمانی شروع پیک  انجام شود چراکه یک استان زودتر د وضعیت قرمز قرار گرفته و همان استان در حال حاضر ممکن است در وضعیت زرد قرار گرفته باشد و این نوع مقایسه ها باید در بازه زمانی مشخص انجام شود.
معاون درمان دانشگاه خاطرنشان کرد: موج های کرونا به صورت نموداز سینوسی بوده و افزایش مرگ و میر نسبت به روزهای گذشته نشان دهنده افزایش بیماری نیست چرا که میزان مراجعه به بیمارستانها روند کاهشی دارد، اما همان بیماران که در وضعیت وخیمی به سر می برند ممکن است در هفته آینده به آمار فوت شدگان افزوده شود، بنابراین در انتهای پیک به طور معمول شاهد افزایش آمار مرگ و میرها هستیم.
وی درمان سرپایی بیماران در بیمارستانهای صحرایی را یکی از راهکارهای خوب مدیریتی در پیک پنجم کرونا خواند و گفت : بیمارانی که در وضعیت پایداری قرار داشتند به صورت سرپایی امر درمان را پیگیری می کردند، که در غیر این صورت پاسخگوی این وضعیت  و میزان مراجعه نبودیم.
دکتر جلیلی واکسیناسیون سالمندان در ماه های قبل را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: به دلیل واکسیناسیون سالمندان در ماههای گذشته، در پیک پنجم شاهد کاهش مرگ و میر در سالمندان بودیم و بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به سنین زیر 50 سال بود که این موضوع نشان دهنده تاثیر واکسیناسیون بر ایمنی جامعه است.
وی گفت: امیدواریم افراد باقی مانده هرچه سریعتر برای دریافت واکسن اقدام کرده و تعلل نکنند چرا که تعلل در امر واکسن برای جامعه  و خانواده های این افراد خطرآفرین است.
معاون درمان خاطرنشان کرد: افراد برای دریافت واکسن در نوع های مختلف سخت گیری نکنند چرا که تمامی واکسن های موجود اثر گذاری بسیار خوبی داشته و این تفکر که دنبال واکسن خاصی باشند در  وضعیت فعلی کار درستی نیست چرا که بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است.
گزارش: سحر فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا