نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کپک زدگی جیره غذایی دام و خطرات آن

دکتر محمود رضا در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اظهار کرد: مواد غذایی کپک زده آلوده به سم قارچی آفلاتوکسین بوده و ورود به این سم به داخل بدن دام و بعد از آن مصرف گوشت و شیر حیوان توسط انسان ها، سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازد.

وی افزود: دامداران باید نسبت به جیره غذایی دام توجه کنند و در حالت کلی نسبت به کپک زدگی مواد غذایی مورد مصرف آنها حساسیت نشان دهند و در صورت مشاهده هر گونه کپک در جیره غذایی دام باید آنها را دور ریز کنند.

 رسولی با بیان اینکه در جیره غذایی دامهای استان همدان از ضیعات خرما استفاده نمیشود، تصریح کرد: با توجه به وضعیت جغرافیایی همدان و نداشتن شرایط توزیع خرما هیچ یک از دامداری های  استان از ضایعات خرما در جیره غذایی دام استفاده نمی کنند.
وی افزود: برخی استانها ممکن است از ضایعات خرما در جیره غذایی دام استفاده کنند که مصرف بیش از حد از ضایعات خرما منجر به اسیدوز در سیستم گوارشی حیوان می شود و مشکلاتی را به دنبال دارد.
مدیر کل دامپزشکی همدان با بیان اینکه مصرف بدون ملاحظه و بیش از حد از ضایعات خرما دستگاه گوارش دام را با مشکل مواجه می کند، تصریح کرد: علاوه بر توجه به میزان مصرف از ضایعات خرما باید نسبت به کپک زدگی آنها توجه شود چرا که مواد غذایی کپک زده برای دام بسیار مضر بوده و به این ترتیب سلامت مصرف کنندگان به خطر می افتد.

گزارش: محمد جواد صفری

خروج از نسخه موبایل