نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انحصاری کردن تولید، برای اقتصاد مضر است

رسول نصراللهی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: انحصاری کردن تولیدات تنها به نفع یک عده افراد سود بر بوده و این در حالیست که انحصاری کردن لوازم خانگی به ضرر مصرف کنندگان است، به گونه ای که تولید کننده در صورت داشتن انحصار در بازار دلیلی بر افزایش کیفیت محصول خود نمی بیند و مصرف کنندگان مجبور به خرید همان محصول با کیفیت پایین هستند.
وی افزود: انحصاری کردن تولیدات لوازم خانگی از طرفی موجبات پس رفت و عقب ماندگی را در حوزه لوازم خانگی ایجاد می کند چرا که در صورت انحصاری شدن تولیدکنندگان لوازم خانگی دلیلی برای ارتقاء کیفیت محصولات خود نمی بینند چرا که بازار تحت محاصره آنهاست و این موضوع موجبات پس رفت را فراهم می کند.
نصرالهی با بیان اینکه در زمینه بازار خودرو همچنان شاهد تولید خودروهای بی کیفیت در بازار هستیم و مصرف کنندگان نیز مجبور به خرید این محصولات هستند و یک عده از این وضعیت سود می برند و این در حالیست که مصرف کنندگان با هزینه گزاف مجبور به خرید خودروهای با کیفیت پایین هستند، بنابراین انحصار کردن تولیدات در هیچ حوزه ای از اقتصاد خوب نیست.
وی با بیان اینکه انحصاری کردن تولیدات علاوه بر اینکه قیمت محصول را بالا می برد، تصریح کرد: تولید کننده در این شرایط نیازی بر رقابت در بازار ندارد چرا که در هر صورت محصولش به فروش می رسد.
این کارشناس ارشد یادآور شد: برای پیشرفت محصولات باید رقابت وجود داشته باشد، بنابراین اگر محصولی خارجی در بازار وجود داشته باشد، تولید کنندگان داخل برای افزایش کیفیت محصول خود تلاش می کنند و این موضوع پیشرفت محصول را به دنبال دارد چرا که تولیدکننده داخل برا بقای محصول خود مجبور به ارتقاء کیفیت است.
وی گفت: انحصار در هیچ جای دنیا و هیچ حوزه ای مفید نیست و تمامی این موارد به ضرر مصرف کنندگان است، چرا که مصرف کنندگان باید با قیمت های چندین برابر محصول بی کیفیت خریداری کنند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل