نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درگذشت دكتر عبدالحسين زرين كوب

دكتر عبدالحسين زرين كوب، پژوهشگر برجسته ادبيات و تاريخ، در سال 1301 ش در بروجرد به دنيا آمد. وی آثار پرارزشي از خود به يادگار گذاشت كه تأليف فلسفه شعر، نقد ادبي در 2 جلد، شعر بي‏دروغ، از كوچه رندان و نيز ترجمه ادبيات فرانسه در قرون وسطي، متافيزيك و فن شعر و… از آن جمله‏اند. مجموعه تأليفات و پژوهش ‏هاي استاد زرين‏كوب كه بيش از پنجاه اثر است نشان مي‏دهد كه او زندگاني علمي خود را در ميان تاريخ و ادبيات و فلسفه تقسيم كرده و در واقع پيوندي بين اين رشته ‏ها برقرار ساخته است. وی سرانجام در 24 شهريور 1378 ش در 77 سالگي بدرود حيات گفت و در قطعه فرهيختگانِ بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

 

قطب الدين محمود شيرازي، فيلسوف، منجم و پزشك مشهور ايراني، در شيراز زاده شد. وي ابتدا به تحصيل طب پرداخت و بعد از مرگ پدر به جاي وي در يكي از بيمارستان‏هاي شيراز به طبابت مشغول شد. قطب الدين شيرازي پس از تاسيس رصدخانه مراغه، ساليان زيادي در محضر خواجه نصيرالدين طوسي به سر بُرد و از دانش آن استاد برجسته، بهره‏مند گرديد و علم نجوم را آموخت. قطب‏ الدين در مدت عمر خود سفرهاي بسيار كرد و در شهرها و كشورهاي مختلف با علماي متعدد و برجسته‏اي مباحثه نمود و برتجربيات و اندوخته‏ هاي علمي خود افزود. از جمله آثار قطب الدين شيرازي مي‏توان به كتاب‏هاي جامِعُ الاصول و نهايَةُالاِدراك اشاره كرد. وي در 710 ق درگذشت.  

بالن ها از ابتدایی ترین هواگردها هستند که بر اساس ایده ی پرواز سبکتراز هوا ساخته شده اند. بالن ها بر دو نوع بالن های گازی و بالن های هوای گرم هستند اما همه آنها بر اساس قانون شناوری کار میکنند.بالن های گازی که اغلب در هواشناسی و مطالعات علمی کاربرد دارند از گاز هلیوم یا هیدروِژن پر میشوند و بالنهای هوای گرم با گرم کردن هوای درون بالن توسط یک مشعل آتش پرواز میکنند. به دلیل چگالی کمتر گاز درون بالن نسبت به هوای اطراف شناوری بوجود می آید.

استاد مرتضي راوندي در سال 1292 ش در تهران چشم به جهان گشود و پس از پايان تحصيلات، در رشته قضايي دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد. وي پس از عهده دار شدن كارهاي گوناگون به دليل داشتن حسِّ ميهن دوستي و دلبستگي به تاريخ اين مرز و بوم و مشتاقي‏اش به سنت‏ها و آداب زندگي مردمان اين ديار، به پژوهش درباره تاريخ ايران و نقش سياسي و اجتماعي مردم پرداخت.

 از اين رو عمري طولاني بر سر پژوهش و تحقيق نهاد و آثار قلمي فراواني از خود به يادگار گذاشت كه تاريخ اجتماعي ايران در 10 جلد، تفسير قانون اساسي، اقتصاد بشري و سير قانون و دادگستري در ايران از آن جمله‏اند.
استاد راوندي اعتقاد راسخ به مذهب و آيين تشيع داشت و با معاني و مفاهيم قرآني انس و الفت زيادي از خود نشان مي‏داد و در مجلدات مختلف تاريخ اجتماعي ايران، برخي از اين مفاهيم را منعكس كرده است. سرانجام اين استاد توانا و پژوهشگر معاصر در 23 شهريور 1378 ش در 86 سالگي چشم از جهان فروبست و در قطعه فرهيختگان بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

خروج از نسخه موبایل