تغییر سرنوشت سلولی با تولید بسترهای لازم

دکتر مرتضی محمودی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه رفتار هر سلول در بدن به پیام‌های دریافتی از محیط پیرامون بستگی دارد، گفت: بخشی از پیام‌های دریافتی سلول‌ها از طریق بستر قرارگیری سلول به آن منتقل می شود که مواد سازنده آن در ارتباط تنگاتنگ با گیرنده‌های پیام سطح سلول قرار دارد و در تعیین رفتار و سرنوشت سلول ها موثر است.

وی با اشاره به اینکه ریز محیط یا کنام، محیطی است که سلول را فرا می گیرد و سرنوشت آن را تعیین می‌کند، اضافه کرد: اگر در شرایط آزمایشگاهی بتوان ریز محیط یک سلول تمایز یافته را تقلید کرد و یک سلول بنیادی را در آن محیط قرار داد، امکان تمایز سلول بنیادی به سلولی که ریز محیط آن فراهم شده است، ایجاد می‌شود.

این عضو مرکز تحقیقات نانوتکنولوژی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران منجر به ساخت ماده‌ای شد که بستری مشابه با محیط فراگیرنده سلول‌های کراتینوسیت که سلول‌هایی واقع در پوست است، فراهم شود.

محمودی با تاکید بر الهام گیری از زیست شناسی در روند تحقیقات، خاطرنشان کرد: در روند تحقیقات قرار دادن سلول‌های بنیادی مزانشینی به دست آمده از چربی در بستر سلول‌ها، باعث تمایز سلول‌های بنیادی به سلول‌های کراتینوسیت شده است.

وی در پایان با بیان اینکه این تحقیق در شانزدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان، جایزه بهترین پژوهش داخلی را در بخش سلول های بنیادی دریافت کرده است، یادآور شد: از نتایج به دست آمده از این تحقیق می توان در تولید سلول‌های پوستی برای درمان عوارض پوستی استفاده کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا